Gästblogg: Fråga förläggaren Frida Arwen Rosesund

Frida 4

I Fråga förläggaren idag träffar vi Frida Arwen Rosesund, från Mörkersdottir förlag.

Kan du berätta kort om dig själv, din bakgrund och förlaget?

Jag är från början utbildad till arkeolog och arkivarie och har ingen egentlig förlags- eller litteraturutbildning i botten. När jag började skriva böcker 2007 och inte lyckades få napp på något förlag bestämde jag mig för att ge ut mina böcker på egen hand. Efter ett tag upptäckte jag hur roligt det var att även jobba med andras böcker och hur spännande hela bokutgivningsprocessen är. Jag kunde ingenting om bok- och förlagsvärlden när jag startade förlaget 2010 men har prövat mig fram, lärt mig av misstag och bara kört. Man lär sig otroligt mycket under vägen.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig som förläggare?

Jag försöker variera dagarna lite så jag har varannan dag inåtriktad och varannan dag utåtriktad. På de inåtriktade dagarna läser jag manus, redigerar manus, skriver egna romaner, jobbar med sättningar av böcker, omslag, osv. På de utåtriktade dagarna svarar jag på mejl, jobbar med marknadsföring, har jobbmöten  – både fysiska och via telefon. Jag jobbar mest hemifrån från mitt hus i Rättvik men har en del jobbmöten i Stockholm så jag är där då och då. Har två mopsar som får mig ut på promenader några gånger per dag, det är bra för att rensa tankarna.

Vad letar du efter i manus du får in?

Jag letar efter den där wow-känslan, när man glömmer att man jobbar och bara vill fortsätta läsa. Sedan gillar jag även lite nyskapande texter, som t.ex. att blanda genrer – deckare med övernaturliga inslag eller fantasy och erotik i kombination. Gillar även ofta mörka texter men spänningen är nog det absolut viktigaste. Man ska vilja fortsätta läsa när man väl har börjat.

Vad hoppas du få in för typ av manus framöver?

Jag vill ha in fler steam punk-manus, det är en spännande genre där det finns utrymme att göra mycket. Gärna även fler spännande historiska romaner. Jag tror på att ge ut böcker som man själv vill läsa och inte låsa sig allt för mycket vid en viss genre.

Vad är dina tips till den som jobbar med att ge ut sin bok?

Att antingen lära sig att ha tålamod eftersom att det dels är svårt att bli utgiven och att själva utgivningsprocessen ofta kan vara ganska lång och tålamodsprövande. Och om man inte är en sådan person som orkar vänta – prova att ge ut själv, börja någonstans. En del förlag plockar upp författare som har börjat ge ut själv och nått framgång på egen hand. Det är viktigt att man har ett eget driv om man ska lyckas, även om man blir utgiven på ett förlag, speciellt på ett litet förlag där resurserna är knappa.

Vad tror du om framtiden för svensk fantastik, och har du några bra boktips?

Jag tror den kommer blomstra än mer och att den på sikt kan bli mer accepterad även som vuxenlitteratur, idag sorterar ofta bokhandeln fantasy som ungdomsromaner. Har flera boktips! Mannen mellan väggarna av Emma Ångström, Huset av Jens Daniel Burman, 1007 av Johannes Pinter, Färjan av Mats Strandberg, Yuko av Jenny Milewski. Alla riktigt bra skräck!🙂

 

Det här inlägget postades i Debut, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

