Går Jesus på vatten eller finns ens Jesus?

GB_Karl_Modig_1Idag fortsätter jag att skriva om rimligheter och den här gången tänkte jag gå in på egna rimlighetsproblem som jag stött på i mitt skrivande.

Till er som inte läst min bok, Superkrafter – på gott och ont, så handlar den om två ungdomar som träffas av blixten och får superkrafter. Men bara i den där meningen finns ett rätt stort rimlighetsproblem: Hur inser man att man har fått superkrafter?

 

 

Efter att Oscar och Klara träffas av blixten så går de hem och lägger sig. Nästa dag runkar Oscar i sängen och lakanen börjar brinna. Klara bråkar med sin mamma och plötsligt börjar mamman att skrika och svimmar av smärta. Båda huvudkaraktärer förstår att något konstigt har hänt, men hur ska de förstå att de har fått superkrafter?

Välkomna till ”Går Jesus på vattnet eller finns ens Jesus?”-problemet. Formuleringen låter kanske konstig, men den representerar två olika världsbilder för karaktärerna i historien. Antingen så har människorna accepterat att Jesus finns och att han kan gå på vatten, eller så ifrågasätter människorna att Jesus ens existerar.

Och om jag översätter problemet till min superhjältevärld blir det såhär: ”Kan superhjältar flyga eller finns ens superhjältar?”. För om mina huvudkaraktärer tvekar på om det ens finns superhjältar, hur ska då Klara och Oscar kunna tro att deras (konstiga) engångshändelser betyder att de har superkrafter?

I min värld är superhjältar lite som Yeti, Bigfoot eller UFOn. Den genomsnittsliga människan tror inte på dom, men det finns grupper som skapat konstiga hemsidor och lägger upp suddiga videos där superhjältar flyger omkring. Jag löste ”Jesus”-problemet med att låta Oscar vara en av dessa människor.
Så när han och Klara träffas så är Oscar en ”Jesus kan gå på vattnet”-människa och Klara en ”Finns ens Jesus?”-människa. De fick diskutera fram och tillbaks tills dess att Oscar övertygat Klara om att de i alla fall måste testa om de har superkrafter eller inte. Och så löste jag det rimlighetsproblemet.

Vad tycker ni? Har ni några andra tankar kring hur man skulle kunna lösa liknande rimlighetsproblem? Har ni några tips på andra rimligheter jag ska skriva om i framtiden?

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig, Rimligheter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

