Inspirationen och livsmiljön

IMG_8645Jag är lite som ett djur i en bur kan man säga. De flesta skulle nog inte kalla det en bur, utan snarare ett komfortabelt och trivsamt hem, men jag är inte lägenhetstypen.

Många gånger har jag tagit min dator, traskat ut i skogen och satt mig på en mossig sten för att skriva. Inspirationen har kommit då, inte bara till skrivandet utan till hela livet, men i lägenhetens dunkel slocknar den lätt efter ett tag. Som en ljuslåga som flämtar efter syre.

Jag bor alltså i en lägenhet, men skriver om sådana som bor i små torp i skogen, eller till och med i en hemlig jordkoja under en sten. För mig är det viktigt att kunna relatera när jag skriver. Att smaka, känna, titta och lukta, och omvandla mina upplevelser till ord. Det är mycket lättare med upplevelser än fantasier.

Snart kommer detta förändras. Jag ska flytta ut på landet. Två fina, gamla hus finns på tomten. Ett från förra seklet och ett från förrförra. Där ska vi bo, och vi ska bo ganska primitivt. Maten kommer lagas på vedspis, kakelugnar kommer hålla oss varma och bada får vi göra i en balja i köket. Det är en dröm som går i uppfyllelse på många plan, men här ska vi prata om det skrivrelaterade. Jag undrar vad detta kommer göra med min inspiration. När lågan inte flämtar utan brinner hela tiden. Vad kommer jag få för nya idéer?

Kommer jag skriva om gamla tider? Förflytta mig ett par hundra år tillbaka, och låta mina karaktärer svära ikapp med mig över hur kallt det är att springa till dasset mitt i vintern, och hur ont det gör i ryggen efter en dag med händerna i jorden. Om glädjen över en lyckad skörd, och förtvivlan när den slår fel. Jag kan gå in i det äldsta huset, och jag kommer inte ens behöva så mycket fantasi för att se vad man såg där för länge sedan. Jag kan greppa de gamla redskapen och känna hur de ligger i händerna, och se var de är blanka efter användning. Om jag undrar hur det är att slå med lie kommer det inte ta mer än tio minuter att få reda på det. Jag kommer kunna använda allt som finns där för att göra den tidsresa jag så länge varit sugen på. Att få dyka in i ett bokprojekt med huvudet före.

Kommer jag kanske skriva om framtiden? Om en dystopisk, postapokalyptisk tillvaro där man måste klara sig själv på det som finns. Där man inte vet något, men måste lära sig allt igen, kanske just tack vare det man hittar på vinden i ett gammalt hus, och de slitna böcker som ligger bortglömda sedan årtionden i dammiga kartonger, precis likt det som finns hos mig. Kanske kan jag då skriva om hur svårt det är. Hur mycket kunskap som saknas och hur frustrerande det är när man måste kunna men inte kan.

Kanske skriver jag inte alls om det, utan om något helt annat, men för mig är miljön väldigt viktig i alla fall. När jag skriver vill jag ha lugn omkring mig, och det får jag där ute. Bara att befinna sig på en plats som verkligen skänker en trivsel och harmoni måste ju helt enkelt ge rum för en stor dos skrivlust och inspiration.

Snart är den färdig nämligen, den tredje och sista boken. Det är därför jag funderar över sådant här. Vad jag ska göra sedan, vilket råmaterial jag ska få fram. Jag har bara halva idéer än så länge, och skrivandet just nu hackas sönder av livet. Men sedan när jag är på min plats i världen då ska jag skriva. Jag ska skriva tills fingrarna trillar av.

När jag inte hugger ved och sätter potatis förstås.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Inspirationen och livsmiljön

  1. Pia Widlund skriver:

    Härligt att ta med sig datorn och skriva i skogen, det kanske man skulle testa!

  2. Elina skriver:

    Vad roligt det låter! och spännande!😀 Jag hoppas du får många bra idéer där ute på landet!😀

Kommentera

