Minns dina framgångar

Charlotte CederlundJag har drömt om att skriva en bok sedan jag gick i tredje klass. Jag drömde om det när vi skrev berättelser på svenskan i skolan, jag drömde om det när jag komponerade artiklar till universitetstidningen och jag drömde om det när jag började skriva på Middagsmörker för snart fyra år sedan. Trots det har jag nu, ett halvår efter releasen, nästan glömt bort hur stark denna dröm var. För nu har den ju blivit verklig och därför självklar.

För dig som fortfarande bär drömmer inom dig måste det låta galet. Hur kan man glömma bort att något som betytt så mycket för en?  Det beror på att målet flyttas så fort vi uppnår det. Det förhindrar att vi blir lata och motiverar oss att hela tiden pressa vidare. Bra saker egentligen, men samtidigt är det lite tråkigt när våra drömmar bleknar så fort vi uppnår dem.

Sedan Middagsmörker blev utgiven har jag uppnått flera mål utan att egentligen reflektera över det. Jag har fått göra tidningsintervjuer, jag har pratat om boken i radio, boken har kommit ut som ljudbok, jag är bokad på en massa roligheter till Bokmässan och jag har flera författarbesök inplanerade till hösten. Inte en enda gång har jag gjort något särskilt för fira det och tillfället har därför kommit och gått utan någon särskild uppmärksamhet. Så tråkigt.

Men nu tänker jag ändra på det. Jag har skrivit en lista med mina författarmål, allt från att få Gryningsstjärna (Middagsmörkers uppföljare) utgiven till att hamna på New York Times bestseller list. Listan har skrivits ut och ska placeras på väggen i mitt skrivarrum. Och varje mål som uppnås ska uppmärksammas och firas något alldeles särskilt. För jag är stolt över mina åstadkommanden och jag vill minnas vartenda en av det, inte bara låta dem passera förbi som om inget har hänt.Författarmål

Jag tycker att du borde göra precis samma sak. Lista dina skrivmål och skrivdrömmar och sätt upp dem så att du ser dem -ofta. Det spelar ingen roll om det är små mål som att hitta din romanidé eller att få en novell publicerad eller om det är det största möjliga – att få nobelpriset i litteratur. Om det finns på listan kommer du aldrig glömma det, varken på vägen dit, när det händer eller efteråt.

 

 

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Minns dina framgångar

  1. Skriviver skriver:

    Så himla bra råd! Jag har definitivt ganska många skrivrelaterade mål, men inte direkt samlade i ett dokument. Och jag vet hur lätt det blir så som du beskriver, att livet bara rullar på utan att man firar. Men jag tänker fira vartenda litet mål jag har. Jag kanske till och med ska skriva ner vilken typ av firande varje tillfälle är värt. Som: Skriva färdigt manusets text i sin helhet – firas med ost och vin efter middagen. Varje liten redigeringsrunda – firas med ett gäng praliner. Publicering av manuset – firas med VÄRLDENS releasfest. Och så vidare.

    • charlottecederlund skriver:

      Vad härligt att du har många mål! Jag tycker att det låter som en toppenidé att både pränta ner dem och förutbestämma vad belöningen ska vara. Tänk så härligt det kommer vara att äta den där osten när du sett den på listan ett tag!🙂

  2. Pia Widlund skriver:

    Jag brukar sätta mål för varje år. Inte bara skrivmål utan även privata mål. Det är både kul, lärorikt och spännande. Skriver man upp dom, blir det lättare att nå dom!! Ha en bra helg!

    • charlottecederlund skriver:

      Vad smart med en massa olika mål! Jag har bara satt skriv och läsmål, aldrig några andra. Kanske får lägga till några på listan nästa år!😀

  3. Att ha mål i livet är viktigt. Och som du säger, så lätt att glömma att fortsätta sträva när ett mål är nått. Att ha mål är en del av att utvecklas och jag, precis som du, har en dröm om att få en bok utgiven (fast sedan fjärde klass). Men därefter? Mer än att fortsätta skriva? Det har jag inte riktigt tänkt på. Kanske för att jag inte är där än😉

    • charlottecederlund skriver:

      Jag hade också svårt att se bortom det där utgivningsmålet innan jag fick mitt förlagsavtal. Men sen, när pappret väl var påskrivet, då började såklart tankarna vandra. Hade det inte varit kul med ljudbok också? Och tänk om jag kunde få boken översatt, hur kul hade inte det varit!🙂 Nu har jag hur många mål som helst och äntligen kan jag hålla reda på dem när de finns nerpräntade på papper!😛

Kommentera

