Lördagsenkät: Hur balanserar ni skrivandet med resten av livet?

Som svar på förra lördagens enkät fick vi in ett gäng frågor som en bloggläsare ställde. Idag svarar vi på frågan: ”Hur balanserar ni skrivandet med resten av livet? Dvs familj, partners, vänner, övriga intressen.”

Glöm inte att du också kan ställa de där frågorna du bara måste få veta svaret på. Vad är egentligen det bästa redigeringstilltugget, vem av oss gillar lakrits i sin choklad, och vem skulle helst låta hunden sälja in sitt manus eftersom säljsnack är så jäkla jobbigt?
Ställ din fråga i kommentarsfältet!

camilla-linde-portrait-350-squareCamilla: Som jag skrev i mitt inlägg i onsdags så är det här någonting jag har haft jäkligt svårt med. Några saker prioriterar jag aldrig bort, och det är min familj och jobbet. Skrivandet har fått passa in i sprickorna däremellan. Däremot har jag nedprioriterat andra saker, som att umgås med vänner och att läsa böcker.
Det är mitt främsta löfte till mig själv just nu, att inte göra det längre. Att faktiskt prioritera ner skrivandet (eller snarare administrationen kring det) och fokusera mer på saker som gör mig glad och ger energi. Jäklar vad jag ser fram emot att läsa!

Profilbild

Anna: Jag är väldigt bra på att multitaska. Jag tycker att det kan vara rätt skönt att göra flera saker samtidigt, skriva en liten mening, prata lite med nån på nätet, skriva lite till, ta en tugga middag, skriva lite dialog, springa och hänga tvätt medan jag tänker på hur dialogen kan bli skarpare osv. Jag trivs väldigt bra hemma, och när jag är mycket hemma blir det som om jag skriver hela tiden även när jag gör något annat. Precis nu sitter jag och min kille bredvid varandra i soffan, jag varvar det här med en novell och han spelar tevespel och lyssnar på en podd. Jag tycker mycket om att vara i samma rum och kunna umgås samtidigt som vi gör olika saker. Förra året gick jag ner i tid på jobbet för att få mer tid att skriva, och i höst ska jag gå ner ännu lite mer. Det blir mindre pengar, men jag känner att det jag allra helst vill lägga mina pengar på är tid, så för mig är det väldigt mycket värt att kunna göra så.

Charlotte CederlundCharlotte: Jag har en tendens att bli väldigt målmedveten och fokuserad när det handlar om något jag verkligen brinner för. Så är det med skrivande. Nu när jag har en närliggande deadline hade jag kunnat arbeta precis hur intensivt som helst. Om jag inte hade familj och ett socialt liv alltså. För tillfället löser sig balansen lite av sig själv. Min son är 4,5 månad gammal och jag kan bara skriva när han sover. När han är vaken och jag inte kan skriva försöker jag att inte tänka på skrivandet alls eftersom det har en tendens att stressa mig. Alltså. Fullt fokus när jag skriver och däremellan inget fokus alls. Det sociala livet tycker jag inte är ett problem, jag skulle aldrig tacka nej till något för att skriva istället utan ser till att få in skrivandet när jag inte är uppbokad. Det som däremot får stryka på foten lite är kvalitetstiden med min man. Men vi försöker få till lite tid varje dag, även om det ofta kanske inte blir så mycket mer än middag tillsammans och kanske ett serieavsnitt. Som tur är har han en egen hobby som tar mycket tid så han har förståelse!

 

GB_Karl_Modig_1 Karl: Det blir lätt att att jag försvinner in i skrivandet och glömmer bort att det finns människor utanför mitt rum. Men så svårt har det inte varit att balansera skrivandet med allt det andra. Jag har väldigt svårt att skriva när jag är trött (bakis), men oftast så prioriterar jag att umgås med mina vänner över skrivandet. Ibland, nära deadlines, får skrivandet gå före. Vi får se hur det går i höst, då ska jag börja plugga.

Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lördagsenkät: Hur balanserar ni skrivandet med resten av livet?

  1. nathaliesjogren skriver:

    Jag håller med Anna. Jag skriver fast jag gör andra saker, tex att hänga tvätt. Eller att göra något fysiskt, som att mata får (ja jag bor på en fårgård) då kommer fantasin igång och jag reder ut flera scener som jag har haft problem med.

Kommentera

