Söndagsinlägg: Research med Anders Fager

anders fagerKarl Modig: Vad brukar komma först, researchen eller historien? Om du vill skriva en bok i Rysslands 1800-tal, tänker du först ut historien eller läser du först på om Ryssland?

 

Anders Fager: Jag får inte bara för mig att skriva en bok om viss sak helt plötsligt. Det finns något med ett ämne eller en situation som lockar länge och som gjort att jag läst på lite eller i alla fall arkiverat som ”kolla upp någon gång”. Ett av mina mer långsiktiga projekt har länge varit att skriva något om andra världskriget, Sverige och kraschade rymdskepp och någonstans i mitt huvud så har det sakta växer en hög av papper. En vacker dag så, har jag tänkt. Nu börjar det bli dags. Projektet heter Wunderland. Det kommer en bok till bokmässan 2017.

 

KM: När du börjar ett nytt projekt, finns det något särskilt som du tar reda på först? t.ex. platser, årtal, nyckelpersoner.

 

AF: Det är bra att ha överblick. Annars kan man lätt måla in sig i ett hörn eller hitta på något som inte fungerar. Det brukar vara bra att läsa lite lättare material om ämnet så att man får en känsla för tid och personer. En tidslinje kan vara bra. Eller en lista på nyckelpersoner. Till Wunderland behöver jag sätta mig in en del i hur radar fungerade under andra världskriget och skriva en tidslinje för vad som händer i norra ishavet. Mina rymdvarelser måste ju krascha där det finns folk.

 

KM: Finns det några stora fördelar/nackdelar med att göra mycket research? t.ex. att man ”fastnar” i faktan?

 

AF: Det är klart det är lätt att gå bort sig och man lär sig otroligt mycket man till slut inte använder. En av mina partytrick är att jag hittar inne på Slottet Tre Kronor. Det som brann ner för över trehundra år sen. Redan nu vet jag att Wunderland kommer att ge mig just bisarra mängder kunskaper om luftrumsövervakning under andra världskriget. Fast däri ligger fördelen med att göra noggrann research. Förstår man sitt universum så ser man också människorna och berättelserna i det.

 

KM: När jag jobbat med mina superhjältar så vill jag att de ska vara super, men också att det ska finnas en rimlighet i deras krafter. De får inte vara för snabba, starka etc. Hur jobbar du för att få in ”rimliga” aliens i andra världskriget?

 

AF: Det är precis som du säger. Man måste vara försiktig så att man inte släpper lös något superstarkt som till sist välter hela historien. Mina rymdvarelser har givetvis knäckt hur man reser interstellärt, men är de så ”super” i övrigt? Är man bra på rymdfart kanske man är usel på något vi är bra på?

 

Har du varit när att släppa löst något som var ”för mäktigt”?

 

KM: Ja, det har blivit lite justeringar på vägen. Min superhjälte Röda Stjärnan kan flyga och han måste kunna flyga rätt snabbt för att det ska finnas någon nytta med det (snabbare än motorvägshastighet, så 120 km/h +), men om han kan flyga för snabbt (säg 500 km/h) så kommer hans slag att bli alldeles för kraftfulla. Så det är något jag håller på och pillar med just nu.

 

AF: Superhjälteflygande är så krångligt fysiskt. Det blir kul när man börjar fundera. Hur är ens kropp skapt om man kan landa i 120 knyck? Sitter ”flygandet” i ett speciellt organ eller hur funkar det? Hur fungerar inbromsningarna om man saktar ner från 500? Hur reagerar man på vinddraget?

 

KM: Har du något särskilt sista tips när det gäller research?

 

AF: Fråga rakt ut på Facebook. Oavsett vad du frågar så finns det nästan alltid någon som vet någon som vet. När jag börjar med Wunderland så kommer det att komma många frågor om radar och tyska skagskepp och beredskapstiden. Var så säker.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

