Första veckan

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Du, bara är ute, och wow, det har varit en intensiv vecka. Det tog ett tag att landa efter releasefesten, det var så mycket att fixa och så intensivt att jag var trött i många dagar efteråt. I och med lanseringen har det också varit en del ståhej. Till exempel har jag fått vara med i radio (den som vill lyssna kan klicka på P4 Upplands program ”förmiddag” här, jag är med precis i början av avsnittet som sändes den 30/5).

Radio var en ny erfarenhet för mig. Annorna och jag har tidigare spelat in podd, men att sändas live var en lite annan känsla. Bara vetskapen om att det inte går att klippa till något osammanhängande resonemang gjorde att jag skärpte till mig lite extra, tror jag. Det kändes som om det gick bra, och framför allt var det superkul, så jag hoppas att jag får chans att göra det fler gånger.

Jag har också blivit intervjuad av tre tidningar. Först ut var QX (intervjun går att läsa här, på sidan 15). Det var en mailintervju, jag gillade verkligen att kunna tänka igenom mina svar och slipa formuleringar tills jag blev nöjd. Samma dag som jag var i Uppsala för att spela in radio blev jag även intervjuad och fotad av UNT, och det borde komma i tidningen vilken dag som helst, tror jag. Spännande! Jag har också turen att få vara med i nästa nummer av Vi läser, vilket är jättekul.

Intervjuer verkar svåra att skriva tycker jag. Ett samtal som kan ha varat i flera timmar ska kokas ner till kanske en halv sidas text, och ändå ska en lyckas fånga kärnan i samtalet och förmedla någon sorts känsla för personen. Jag kan tänka mig att det är en konst.

En sak jag blev väldigt nöjd med är att UNT-fotograferingen blev utanför det gröna huset på Luthagsesplanaden, där min huvudperson Johns bästis Elli bor. Huset har en viktig roll i Du, bara, där John och Elli ofta sitter på taket och ser ut över stan och filosoferar över livet. Att gå runt i Luthagen nu när min bok är ute kändes så häftigt. Som om jag kunde springa in i John, Elli eller Frank närsomhelst, eftersom de bor där.

När jag ändå var i Uppsala gjorde jag lite bokhandelsbesök för att höra om vi skulle hitta på något framöver, och då insisterade en bokhandelsexpedit på att jag skulle skriva en tipslapp om min bok. Mina skrivarkompisar och jag har skojat rätt friskt om att jag kommer att vara den av oss som gör fejkade såna ”personalen tipsar”-lappar, så det kändes ju bara för kul att få göra en sån här. Jag undertecknade med mitt eget namn i alla fall.

Tips på Du, bara

Och just det ja! En annan höjdpunkt i veckan var att få göra mitt första författarbesök, på HBTQ-ungdomshänget Egalia i Stockholm. Eftersom jag är lärare i botten, jobbar i skolbibliotek och håller skrivarkurser har jag ju redan pratat rätt mycket om böcker med ungdomar i flera sammanhang, men detta var speciellt. Min bok. Det var fantastiskt kul, och vi hade jätteintressanta diskussioner om hbtq i litteraturen och vilka historier som saknas. Jag är också så svag för att få läsa högt ur boken, älskar det. Och jag älskar tanken på att kanske få inspirera unga människor till att skriva själva.

Förutom detta har jag ägnat alldeles för mycket tid i veckan åt att googla mig själv, för nu börjar det bli kul eftersom det börjat puttra lite här och där på nätet. Varje gång jag ser att någon fått en fin lässtund med min bok blir jag helt varm i hjärtat. Vad häftigt det är att det faktiskt är riktiga, fysiska människor som läser mina ord och känner något. På lördag är det första recensionsdag för boken, efter det kan det nog ramla in lite mer saker här och där. Väldigt spännande. Jag fick frågan ifall jag tycker att det känns jobbigt eller läskigt, men efter den här veckan känner jag mig rätt lugn.  Jag förväntar mig inte att alla kommer att gilla den, men att veta att den redan har landat i hjärtat på flera människor gör mig så glad. Jag vill att den ska betyda något. Har den betytt något för någon har jag lyckats.

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, Författarframträdanden, Media, Ungdomslitteratur. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Första veckan

  1. Sara Swietlicki skriver:

    ”Du, bara” låter som en fantastisk bok! Hur gör man för att beställa ett signerat ex?🙂

    • annaahlund skriver:

      Hej Sara! Vad kul!🙂 Du kan köpa den från mig för 150 + frakt om du vill, maila din adress till anna.ahlund[at]gmail.com i så fall!🙂

  2. Anna skriver:

    Åh, vad spännande allt låter! Skrev rätt så nyligen en recension på din bok (lästa ut den samma dag som jag fick den) och jag tyckte mycket om den!🙂

    • annaahlund skriver:

      Vad roligt att höra att du tyckte om den!🙂 Tack för fin recension, kul att höra dina tankar! Att någon läser ut den samma dag som den fick den är bland det finaste beröm en kan få❤ Stort tack!

Kommentera

