Är superhjältar rimliga?

GB_Karl_Modig_1Tänk dig att du en dag blir biten av radioaktiv spindel och kan klättra på väggar. Eller att du träffas av blixten och kan få folk att känna smärta. Eller att du en dag vaknar upp och kan höra andra människors tankar. Är då din första instinkt att gå ut och stoppa brott? När du har fått superkrafter, ska du verkligen leta efter bankrånare och kriminella?
Jag undrar helt enkelt: Är superhjältar rimliga?

Alltså, bortsett från själva krafterna och rimligheten i det, är det rimligt att en människa bestämmer sig för att försöka stoppa brott på egen hand?

 

Ursprungshistorier (också kallade Origin-stories) för superhjältar innehåller generellt sett två huvudingredienser som definierar superhjälten:
Ögonblicket då de får sina superkrafter: Peter Parker bits av en radioaktiv spindel.
Ögonblicket då de bestämmer sig för att bli superhjältar: Peter Parkers farbror mördas och säger de kända orden: ”With great power comes great responsibility”. Och sen bestämmer de sig för att klä ut sig i en (oftast) färgglad kostym och leta efter brott.

Det ligger såklart mer bakom deras beslut att klä ut sig och bli superhjältar. Batman klär ut sig till det han själv fruktar (fladdermöss) för att skrämma kriminella och på något sätt hämnas/ära sina föräldrars död. Spider-Man (Ja, det ska vara ett ”-”tecken.) har varit med i en wrestlingmatch i ett försök att tjäna ihop pengar och har därför gjort en hemmgjord kostym till det. När hans farbror blir dödad så tar Spider-Man på sig wrestlingkostymen och följer efter mördaren.

Så… känns det rimligt?
Nja, måste jag säga. I alla fall inte i textform såhär. Men i serietidningen eller filmen eller tv-serien så tycker jag nog oftast att det kan kännas rimligt. Men det kanske också är grejen med superhjältar, att det inte alltid måste vara rimligt.

Jag inser samtidigt som jag skriver detta att jag älskar superhjältar alldeles för mycket för att kunna svara på min egen fråga. I min bok försökte jag att göra idén om superhjältar rimlig. Vad skulle två ungdomar göra ifall de träffas av blixten och får superkrafter?
Förhoppningsvis känns i alla fall den superhjälte-historien rimlig.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig, Rimligheter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

