Må bra i ditt skrivande

camilla-linde-portrait-350-square

Förra veckan skrev jag ett inlägg om mitt mående när det gäller skrivandet. Eller kanske snarare, mitt mående på grund av skrivandet. Jag fick oerhört mycket stöd och fina kommentarer. Så många svar från människor som varit med om samma sak.

Men det fick mig också att fundera. Utbrändhet på grund av skrivandet verkar vara ett mycket större problem än vad jag trodde. Både bland författare vars böcker hittat ut på marknaden, och hos de som fortfarande kämpar för att nå drömmen. Stressen är densamma. Och resultatet. Kraschen som kan vara så otroligt svår att ta sig vidare ifrån.

Det som stressar mest verkar vara tanken på bokens korta livslängd. Idén om att den ”dör” efter ett halvår på marknaden. Därför måste allt göras på en gång, sedan kommer det vara för sent, loppet kommer vara kört och drömmen passé.

Men så är det ju inte. Ett fantastiskt bra råd som kom in var att se författarskapet som ett maraton.

”Vi som kommer ut på mindre förlag kommer inte att slå igenom över en natt. Om jag missar ett utskick eller inte är med på en signering kommer inte att ha betydelse i långa loppet. Istället handlar det om att fortsätta att lägga tid på att skriva böcker som berör mig, och som kanske kan beröra andra. Att samla ihop en katalog av böcker som jag kan vara nöjd med i slutänden. Oavsett hur mycket de säljer.”

Det där är ord att sticka i fina korsstygn och sätta upp på väggen, tycker jag. För det är så himla rätt. Och så väldigt, väldigt svårt.

När jag läst igenom alla kommentarer som kommit in till inlägget insåg jag att jag vill göra mer än att bara berätta min historia. För det finns många därute som är eller riskerar att hamna i samma situation. Det måste finnas något mer jag kan göra.

Eller snarare. Någonting vi kan göra. Utifrån de superbra tipsen som kom in har jag nämligen sammanställt en lista, eller en handbok if you will, med tips på hur du mår bra i ditt skrivande och i livet överlag.

Tack Anna, Nina, Liv och Linda för tipsen (och alla er andra för att ni delade med er av era erfarenheter och gav pepp).

Jag kallar listan: ”Så klarar du dig från kollaps-kunskap 1.1″

 1.  Bygg författarskap, inte den enskilda boken. Tänk maraton (som nämndes här ovanför)

2.  Apropå maraton – träna! Gärna kampsport (det ÄR faktiskt rogivande för själen att få slå på saker!) Om du inte har en läggning åt att vilja banka på uppstoppade kuddar, testa andra former av motion. Det är så olika vad som funkar bäst. En del behöver uppstyrd gruppaktivitet för att komma iväg, andra föredrar att dra på sig löparskorna och dra en vända i skogen. Jag gillar både och (det går ju faktiskt att skuggboxas lite med grenar på vägen om andan skulle falla på).

3.  Plocka tillbaka viktiga delar i livet, på bekostnad av sälj/marknadsföring, och kanske också skrivande. Att sova bra, ha tid att vara med familjen och verkligen vara där, och att hinna röra på sig är viktigast av allt.

4.  Fyll på med läsning och annat som ger inspiration (konst, TV-serier). Att känna den där inspirationen är en förutsättning för att kunna vara en skapande människa.

5.  Tänk på det du prioriterar, inte det du väljer bort. Det är viktigt att slippa känna skuldkänslorna. Var tydlig med din omgivning vad du prioriterar. Då blir det lättare att tacka nej om förfrågningar om annat kommer in.

6.  Om det blir för mycket, sätt dig ner och tänk igenom situationen. Gör upp en plan för hur DU vill ha det och presentera det sedan för de personer i din omgivning som det berör. Det här kan nog kännas ganska hårt att göra, men ingen i din närhet tjänar på att du mår dåligt. Att vara öppen och tydlig är mycket bättre än att lida i det tysta och till slut gå sönder.

7.  Skriv listor för att få bort alla listor som snurrar i huvudet. Det är okej om du inte hinner bocka av allt på den fysiska listan. Se det som ett verktyg, inte som en lag. Jag är ett listfreak av rang och skriver alltid en massa listor. Men punkterna på listan blir ofta väldigt långa och väldigt stora, typ ”skicka ut infomaterial till alla bibliotek i Sverige”. Det är inte något som går lätt att bocka av. En sån punkt kan hänga med hur länge som helst.
Och skapa en massa stress.
Nyligen har jag börjat göra kortare listor, typ ”vad ska jag hinna i kväll?” På den listan får det bara vara ett par saker. Sådant som är enkelt att hinna med under en kväll. Exempelvis ”maila bibliotek i Halmstad”. Då känns det som att listorna funkar, och att de inte skapar mer stress.

8.  Be om hjälp; både från vänner och familj, men också professionellt. Att prata med någon som står utanför vardagslivet kan vara oerhört värdefullt. Ibland behöver man bara säga vad man tänker högt för att man ska kunna se sina tankar i ett annat ljus.

9.  Att komma ihåg att vila. Ett grymt roligt tips som kom in för att hålla koll på den där vilotiden var att använda schackklocka (se Livs kommentar för en utförlig beskrivning om hur). Ett kreativt sätt att skapa balans mellan jobb och fritid.

10.  Du måste så oändligt mycket färre saker än du tror.

Det sista rådet, är kanske det enklaste.
Och svåraste:

Lyssna på din egen inre känsla för vad du behöver och mår bra av.

Ett ”enkelt” råd kan tyckas, men jäkligt svårt i praktiken. Att lära känna sig själv och vad som funkar för just dig. För det är ju en av sakerna som är så fantastiskt med oss människor, vi är alla olika och funkar på olika sätt.
Det är lätt att glömma bort det i samtal om kontrakt och marknadsföring. Vi behöver olika saker för att må bra.

Så tips i all ära, men framför allt – känn inåt. Lär känna dig själv. När du stöter på motstånd inom dig, fråga varför. Är det för att du är omotiverad och tycker att det är tråkigt, eller är det för att du helt enkelt inte orkar?

För ännu fler tips, gå in och läs kommentarerna i sin helhet. Det finns mycket mer att hämta där!
Tillsammans är vi så jäkla grymma. Framför allt när vi delar med oss av våra olika erfarenheter, och hjälper andra att inte hamna där vi en gång varit.

Så tack, tack för styrkan.

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i Camilla Linde, Debut, stress. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Må bra i ditt skrivande

  1. Elin Säfström skriver:

    Lite sen kommentar här kanske, men oj, vad jag behövde läsa det här just nu. Känner så väl igen mig själv i det du skriver. Tack för handfasta råd! Hoppas att allt känns bättre än någonsin för dig.

    • Camilla Linde skriver:

      Åh, men i det här fallet gäller ju verkligen det däringa talesättet ”bättre sent än aldrig”. Skönt att du kunde känna någon tröst i det! Debutantåret är ju liksom inte bara en dans på rosor, utan ganska mycket som slår ner en också. Och det är nog inte lika lätt att vara förberedd på.
      Jag är nog inte riktigt där ännu att det känns helt positivt, men det känns betydligt bättre än för ett halvår sedan! Hoppas att du kommer dit också❤

  2. ordetarditt skriver:

    Tack för att du delar med dig.
    Hoppas verkligen det blir bättre och du kan njuta av sommaren!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s