Så kom den äntligen!

IMG_8645Det började med en dröm. En sådan där livlig som man kan ha när man ligger och somnar om på morgonkvisten.

Jag har länge väntat på den. Den där idén som bara skulle komma till mig som en vision, och dagen efter den där drömmen så smög den sig äntligen på. Den hade egentligen inte så mycket med själva drömmen att göra, men känslan satt kvar långt efter att jag hade vaknat, och det kändes som att den ropade på något, ville mig något.

En blodig zombieapokalyps med vampyrisk twist i ett slitet hamnområde förvandlades till en ung kvinna, ensam i ett torp i skogen. En stark vilja att fly från det nutida samhällets gissel har drivit henne ut i en eremitisk livskamp och inre odyssé. Det är fram till den där regniga kvällen när någon plötsligt står i farstun.

Jag har något nytt att skriva nu, jag vet hur jag vill gå vidare. Problemet är att mitt vetande bara är översiktligt. Jag har bara en grund vision, utan djup och utan intrig. Kommer det komma till mig, på samma sätt som det gjorde med trilogin? Början på den var ju bara en vision om ett par människor och några väsen i en skogsglänta, men sedan växte den. Jag kanske måste låta den här idén gro och växa den med. Se hur den utvecklas.

Jag borde börja skriva. Det tror jag att jag ska göra. Lära känna de nya karaktärerna, smaka på den nya verkligheten. Trådar måste börja vävas, komplexitet måste till. Jag måste bygga, skapa och tänka helt nytt.

Jag tror att jag behöver det här. Ett tomt blad utan planering. Utan en mall jag måste följa, och scener som är förutbestämda att skrivas om tvåhundra sidor. Att bara få dyka huvudlöst och skapa.

Helt tomt är det heller inte, jag har min idé. Och jag vet ju även utan planering att detta projekt sannolikt kommer innehålla de ingredienser jag helst jobbar med (mörker, naturromantik, komplicerad passion, heta famntag och lite övernaturligt).

Det passar ganska bra nu också. Jag står vid världens största vägskäl när det gäller trilogins avslutning och jag måste nog ge mig själv mer betänketid. Jag velar fortfarande för mycket, och en av de möjliga vägarna måste jag fortfarande hitta en logisk lösning på ifall jag väljer den.

Att skriva något annat ett litet tag är nog just vad jag behöver för att kunna se på trilogins intrig med nya ögon sedan.

Nu ska jag först och främst flytta, men någon gång efter midsommar kommer jag kunna stänga in mig i min fantasi igen. Håll i hatten!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Så kom den äntligen!

  1. icafischerstrom skriver:

    Eek så spännande. Kasta dig in bara. Vila är lika viktigt som aktivt arbete.

  2. jjgille skriver:

    Spännande! Lycka till med detta nya. Jag funderar ofta i samma banor själv. När en idé kommer, hur det ska gå vidare därifrån och blir det tillräckligt djupt? Men jag tycker ofta att det löser sig. Bra idéer brukar reda ut sig själva, på något vis.

Kommentera

