Min senaste svacka

GB_Karl_Modig_1I lördags skrev vi om skrivarsvackor och jag måste faktiskt erkänna att jag precis haft det. Det började för kanske en månad sen, efter att jag skickade in mitt senaste manus till förlaget. Först bestämde jag mig för att ta en paus från skrivandet i någon vecka.
Men sen, efter pausen, så ville det inte riktigt. Orden kändes fel. Idéerna kändes tråkiga och allting kändes bara fel när jag försökte skriva.

 

 

 

Så veckorna gick och jag försökte arbeta med ett annat projekt. Problemet var att det projektet (hädanefter kallat Sorgeprojektet) behövde en stor renovering. Jag hade skrivit ”klart” den för någon månad sen och sedan dess kommit på massvis med förändringar. Men det är lite som att man gör världens bästa knut och låter den ligga i några månader. Så när man kommer tillbaka för att få upp knuten så minns man knappt hur man gjorde den i första taget. Och man vill ändå att den nya knuten ska vara bättre än den förra.

Så, vad gör man då? Jag ville fortfarande skriva men jag visste inte vad jag skulle skriva. Jag testade att börja på nya historier. Någonting om en gisslan-situation på en rymdbas utanför Pluto. En rymning från ett fängelse under jorden.
Men det funkade inte heller, det ville inte till sig.

Så till slut bestämde jag mig för att läsa igenom mina heliga skrivar-mappar. Där jag sparat nästintill allting jag skrivit de senaste 5-6 åren. Och där, bland dåliga högstadie-idéer och pinsamma kärleksnoveller, hittade jag det jag sökt efter. En gammal fantasy-novell om religion och konflikt. Det var någonting med novellen som kittlade så jag bestämde mig för att börja jobba med den och nu är skrivarlusten på topp igen.

Sparar ni också era gamla historier? Har ni några tips till en skrivarsvacka?

 

 

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Min senaste svacka

  1. Hannibal skriver:

    Jag är inte säker på att man behöver locka (eller framtvinga) flödet av idéer och skrivlust ifall den tryter. Åtminstone inte om man är mellan projekt. Jag tror det är nyttigt att pausa ibland och göra andra saker för en period. Och om man ändå vill ägna sig åt litteratur så kan man ju fokusera på låsande istället för skrivande under en tid.

Kommentera

