Ett omslag blir till

Charlotte CederlundFörra veckan blev omslaget till andra bok, Gryningsstjärna, klart! Med Middagsmörker var jag bara delaktig i det sista finliret men den här gången fick jag vara med från start och jag tyckte upplevelsen var så fantastiskt rolig att jag vill dela med mig av den!

När jag träffade mitt förlag (Opal) första gången förra året hade jag med mig ett antal utskrivna favoritomslag för att visa vilken omslagsstil jag föredrog. Ett av omslagen var Nene Ormes Udda verklighet som jag tycker är otroligt snyggt. Ni kan ju gissa hur glad jag blev när det visade sig att förlaget valt just Anna Henriksson, formgivaren som gjort Nenes omslag, till att göra även mitt!Middagsmörker omslag varg

När Anna skulle göra Middagsmörkers omslag läste hon först manuset. Hon blev inspirerad av det norrländska, vintriga landskapet och bandet mellan Àili och hennes varg, och det vita ögat som båda bär. Anna gjorde sedan fyra olika skisser, alla med samma känsla men med olika motiv. Ett omslag hade en varg i blickfånget, ett annat en flicka (huvudpersonen Áili).

Middagsmörker omslag flickaFörlagets favorit blev omslaget med vargen och det valdes därför. Men omslaget med flickan hängde kvar och när det närmade sig tid för tryckning kom min redaktör Clara på att flickomslaget också kunde användas, fast under skyddspappret. En bok, två omslag alltså. En liten överraskning till den uppmärksamma läsaren och en idé jag älskade!

Med Gryningsstjärna blev arbetet lite annorlunda eftersom boken än så länge bara är skriven till hälften. Anna fick därför min synopsis och ringde sedan upp mig för att diskutera idéer. Vi pratade färg (ska det vara samma på hela serien eller olika), nyckelscener, symboler, vad som ska vara i blickfånget. Efter en knapp timme hade hon fått lite kött på benen och lovade att återkomma veckan efter med några förslag.

Fördelen med omslaget till Gryningsstjärna är att serietänket redan är satt. Sådant som upptog mycket diskussion för Middagsmörker (typsnitt, stil mm.) finns ju redan och det handlar mer om hur det nya omslaget ska förhålla sig till det gamla.

Anna bygger omslagen utifrån lager på lager av foton, illustrationer och justeringslager. Hon utgår från en känsla som hon försöker fånga, ibland blir det exakt som hon tänkt sig och ibland blir det något helt annat (och bättre!). Det stora arbetet ligger i att först bläddra igenom tusentals bilder för att hitta de som uttrycker det hon vill och sedan ge bilderna rätt känsla genom kombinationer, patina, justeringar och liknande. Middagsmörker består i princip av två foton: vargen och landskapet. Men sen är det många lager över och under som skapar känslan i bilden.

Gryningsstjärna då? Jo, Anna gjorde totalt tio alternativ som stöttes och blöttes av mig och förlaget. Vi valde vilken bild vi gillade bäst, bestämde att den skulle spegelvändas och petade i detaljer. Resultatet? Helt jäkla fabulous! Tyvärr kan jag inte visa det för er redan nu men jag kan avslöja att det är blåare och lite mer gnistrande än Middagsmörkers omslag. Och så blir det naturligtvis en överraskning även den här gången! Resten får ni veta till hösten!

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ett omslag blir till

  1. Alex Haridi skriver:

    Vad spännande! Och ja, Anna är kung. Hon gjorde även mitt omslag och jag begriper inte hur hon lyckades koka ner alla våra motstridiga, diffusa önskemål till en komplett (och enastående) helhet.

  2. icafischerstrom skriver:

    Bah! Din tease! Men Anna verkar onekligen mycket skicklig, tror nästa kommer bli minst lika awesome

  3. kuggekugge skriver:

    Åh så spännande! Låter så himla fint!

  4. Can’t wait🙂 Ser fram emot både bok och omslag!

Kommentera

