Lördagsenkät: Hur reagerar omgivningen på ert skrivande?

camilla-linde-portrait-350-squareCamilla: Min omgivning är väldigt positiv till mitt skrivande. Framför allt efter att min debutbok kom ut har jag känt ett oerhört stöd – folk jag inte pratat med på länge eller bara är ytligt bekant med hör plötsligt av sig och vill läsa. Det känns jättekul! Min familj och vänner är också väldigt stöttande. Det är nästan ett måste när du lever med en person som stundtals skulle kunna passera som en eremit.
När jag varit ute och signerat har jag också stött på roliga reaktioner från okända människor. Många kommer fram, nästan blygt, och med wow i rösten frågar de ”Är det DU som har skrivit den här?”
Som att de inte kan fatta att det sitter en livs levande Författare framför dem. Den reaktionen har jag inte riktigt vant mig vid än. Jag tycker ju mest att jag harvar på som jag alltid gjort och att det inte direkt känns så glammigt eller spektakulärt.

 

Profilbild

Anna: Folk i min närhet är också väldigt positiva. För mig var det lite speciellt eftersom jag gick ner i arbetstid för att skriva mer redan innan jag blev antagen, det gjorde kanske att en eller två höjde på ögonbrynen. Men sen har alla varit väldigt glada och nyfikna på hela bokgrejen. och jag har fått många ”då ser vi snart dig i Babel, eller?” på jobbet. En kul grej är att jag har fått respons från många oväntade håll från folk som har läst. Både människor jag inte känner alls, vaga bekantskaper och personer jag kanske inte har pratat med på tio år som skickar långa meddelanden om vilken karaktär i min bok de gillade mest. Det är väldigt kul. Det gör mig verkligen varm i magen att känna att folk är så glada och positiva när det händer något roligt i ens liv. Jag har ALDRIG fått så mycket blommor som jag fick på min releasefest, dagarna efter kändes det som att bo i en blomsterbutik. Det stödet från nära och kära och vänner och bekanta är fantastiskt.

IMG_8645Ida: Folk i min omgivning har varit väldigt positiva och uppmuntrande hela tiden och alltid gjort sitt bästa för att tro på mig, även när första boken bara var på skrivstadiet och utgivning låg oändligt långt fram i någon sorts fantasiframtid. Min pojkvän har fått lära sig att leva med mina perioder av skrivrelaterad besatthet. Han brukar utan omsvep acceptera att jag ställer in alla icke-livsuppehållande aktiviteter som exempelvis att diska, se till att jag har snacks och lämna mig ifred. Toppen! Många andra släktingar och vänner har visat intresse för det jag gör, och jag kan faktiskt inte minnas någon respons från omgivningen som inte varit positiv. Det ska bli intressant att se hur det blir efter att boken släpps!

 

Charlotte CederlundCharlotte: Jag har också bara fått positiv respons på mitt skrivande ända sedan jag ”kom ut” som författaraspirant för kanske tre år sedan. Innan jag blev publicerad var vänner, kollegor och bekanta nyfikna på hur det gick med skrivandet och vad jag hade för planer med manuset när det var klart, de följde också intresserat med när det var dags för förlagsutskick. Nu, efter publicering, håller de koll på boken åt mig. Om den syns i media brukar jag få mail eller sms och jag vet att jag har vänner som alltid ställer boken med framsidan utåt när de ser den i bokaffären (sånt som jag förstått att bokhandlare hatar! :P). Min närmsta familj och umgänges krets har varit mitt viktigaste stöd ända från start och just nu är de kugghjulen som hjälper mig att få till en uppföljare. De passar bebis, går tidigt från jobbet så att vi kan umgås utan att jag missar kvällsskrivtid och tar på sig större ansvar här hemma. Utan dem hade det aldrig blivit en ny bok!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördagsenkät: Hur reagerar omgivningen på ert skrivande?

  1. Kristina skriver:

    Berättade ni för folk att ni höll på att skriva eller bara för de närmaste familj/vänner?

Kommentera

