Världens finaste quiz

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag ska gifta mig snart, och i helgen när jag blev möhippad hade mina skrivarkompisar i Pannkaksklubben hittat på en så rolig sak: Ett quiz på min bok! Jag fick testa mina kunskaper om Du, bara!

Dubizquiz

Det var kunskapsfrågor, kluringar och lucktext. Allt snyggt formgivet med tranan som finns i boken vid kapitelrubrikerna.

 

Bäst på kubb

En del var enkla, som uppvärmning.

 

Fördelning

Men sen blev det klurigare. Jag visste att jag kunde boken bra, och eftersom de också visste det klurade de till en del av frågorna ordentligt.

 

Ordning

Jag är SÅ nöjd med att jag lyckades resonera mig fram till svaret på frågan där jag skulle rangordna karaktärerna utefter hur många gånger deras namn nämns i boken! Jag har ju läst texten så väldigt, väldigt många gånger, så egentligen tror jag att jag undermedvetet har hela boken i hjärnbanken. Jag vet i vilka scener till exempel Simon nämns, och kunde snabbt få en känsla av att Alexanders scener är snäppet fler. Intressant.

 

Luckor

Det var också väldigt kul med lucktexten, många formuleringar sitter verkligen stenhårt i minnet!

 

Luckor 2

Vissa repliker kändes så självklara, för att jag instinktivt känner hur karaktärerna pratar. Andra var svårare. När de till exempel plockat ut hela sms med text i flera led hade jag lite svårt att minnas vad som skickades först, och exakta ordföljden.

 

Men katastrofalt fel svarade jag bara på hårfrågan:

Hår

Vem försöker jag lura? Vi har skämtat mycket om att Du, bara innehåller mycket hår, så det där var en riktig tankevurpa. Hehe.

 

Hursomhelst klarade jag mig överlag väldigt bra. Även om boken numera finns på papper känns det verkligen som om jag har den i mig också. Jag känner formuleringarna och rytmen, och många frågor kändes självklara. Därför förärades jag med detta:

Diplom

Visst är det ljuvligt? Jag ska rama in det och sätta upp det på väggen. Att kunna sin egen bok exceptionellt bra känns som något att vara stolt över!

 

Collage

Foto: Anna Arvidsson

Så fantastiskt fin present att de knåpat ihop detta. Jag tycker att det här var en så rolig idé, och det var definitivt det roligaste quizet jag någonsin gjort.

 

Hur bra hade ni klarat er på ett quiz om era egna historier?

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, författarens hantverk, Författarliv. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Världens finaste quiz

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Så glad att du blev så glad! Som den quiz- och pysselmästare du är förtjänade du det allra finaste quizet. Att göra det svårt nog var en utmaning. Kram och ❤️❤️❤️ till dig

Kommentera

