När inspirationen tryter

Charlotte CederlundVisst vill man gärna tro att bara man får hålla på med det man älskar mest så kommer man vara inspirerad. Så är det tyvärr inte, i alla fall inte för mig. Min skrivarinspiration kommer och går, ibland med långa intervall och ibland med så korta att jag känner mig lätt schizofren.

Jag har skrivit extremt intensivt det här året. Samtidigt som jag har varit föräldraledig har jag producerat drygt två halva manus (den första halvan åkte tyvärr i sopen). Imponerande ofta har någon form av inspiration funnits; inspiration att lära känna karaktärerna bättre, inspiration att se åt vilket håll historien ska leda, inspiration att skriva klart min andra bok. Men ibland har inspirationen såklart varit tunn och vissa dagar har den inte funnits alls.

I tisdags hade jag en sådan dag. Inspirationen var som bortblåst och jag ville verkligen inte skriva. Orkade inte, hade inte lust. För ett år sedan hade jag nog bara struntat i att skriva, låtit den där hopplösa känslan ebba ut och hoppas att inspirationen skulle återkomma en annan dag. Men med tanke på min tajta deadline kunde jag inte göra det den här gången. För vi vet alla hur det är. Låter man bli att skriva för att man inte har lust/inte orkar/inte är sugen en dag så är risken stor att den där dagen blir en vecka, en månad och kanske till och med ett år.

Så, vad gör man då när inspirationen tryter men man ändå vill komma vidare med sitt skrivande? Naturligtvis har vi alla våra knep men jag tänkte lista mina favoriter:

  • Gör något fysiskt! Att försöka tvinga fram inspiration framför datorn kan vara snudd på omöjligt men ibland räcker det att röra lite på sig för att den ska komma tillbaka. Många gillar promenader men jag föredrar nästan ännu mer något riktigt IMG_4459pulshöjande. Som spinning till exempel, inget kickar igång min inspiration som svett och mjölksyra!
  • Gör skrivstunden extra mysig! Fixa gofika, tänd ljus och sätt på musik – eller vad som helst som ger jobbet en lyxig touch. Om det är mysigt att sätta sig vid datorn är chansen större att man gör det och sitter man väl där kan man ju lika gärna skriva ett par rader – eller?
  • Byt miljö! När min skrivarinspiration är riktigt låg brukar jag försöka komma iväg till ett café eller ett bibliotek för att skriva. Det är en lite större utmaning sedan jag blev förälder men med lite planering går det mesta! En stor del av Middagsmörker kom faktiskt till på Espresso House på Malmö C!
  • Flödesskriv! Ibland behöver man bara kicka igång huvud och fingrar så sätt dig ner och skriv utan att tänka. Och strunta i om det blir dåligt, det kan du alltid ändra senare. Med IMG_4495lite tur kommer du igång och börjar producera genialisk text efter en sida eller två!
  • Och om inget annat funkar – Muta dig själv! Det gjorde jag häromdagen med en snuskigt dyr väska (som dock var på rea!). Den är en belöning för att jag skrivit ett halvt manus på en månad och motivation för att jag måste skriva andra halvan på lika kort tid! Om det funkar får vi se, men om inte annat lär jag få tokigt dåligt samvete varje gång jag ser den om jag inte skrivit!🙂

Hur gör du när din inspiration tryter? Kom gärna med tips!

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till När inspirationen tryter

  1. Inspirationen tryter självklart med jämna mellanrum. Eftersom jag inte arbetar mot deadline egentligen (mer än egen) kan jag låta bli att skriva någon dag/vecka men om jag fortfarande inte får tillbaka den sätter jag mig framför datorn ändå. Men visst, en väska tycker jag låter som en utmärkt morot, eller som belöning för produktivt skrivarbete😉

Kommentera

