Hemläxan

IMG_8645Jag har en läxa i sommar. Den kommer jag snart återkomma till.

Jag har verkligen mer och mer börjat hitta min inriktning och mina preferenser. Jag märker det inte bara i vad jag skriver, utan också i vad jag läser. Här om dagen gick jag till biblioteket för att låna ett par böcker till en tågresa. Nästan utan att reflektera över det gick jag raka vägen förbi hyllorna som avhandlar lite trevligare ämnen och fram till avdelningen för blod, fasa och ondskefull död. Väl där kunde jag gallra ytterligare. Mystiska händelser och kanske lite folktro? Gärna någon form av passion som ingrediens. Inte nödvändigtvis den sorten som ger lyckliga slut. Skräck-hyllan finns precis bredvid hyllan för böcker med mer erotisk ton. Kanske lite av båda? Men mest vill jag att det ska pirra av rädsla i mig. Två böcker fick jag med mig. Sådana som jag kände igen och hade tänkt att jag någon gång ville läsa. Två ganska olika böcker, med helt olika mängd av ingredienserna jag gillar.

Jag vet vad jag vill ha. Jag vet vad jag vill skriva, och därför är det dags att göra något helt annat.

Jag tror på att utmana mig själv. Jag tror att jag växer om jag hela tiden puttar mig själv ut ur min comfort-zone. Därav läxan som jag pratade om innan.

I sommar ska jag skriva romance.

Jag mjukstartar kan man säga. Det är inte så långt bort från mitt område egentligen, utan mer grannbyn än andra sidan landet. Jag skriver ju faktiskt alltid om folk som får ihop det med varandra, och det brukar vara en rätt central del av handlingen. Men vad är det som gör att det skiljer sig från romance egentligen?

I en romance är det själva parrelationen och det som händer i den och påverkar den som utgör intrigen. Detta stämmer delvis men inte helt in på det jag skriver. Dock är en romance på det hela taget en lycklig historia. Visst finns det en hel del knussel där i mitten, men i slutet får de varandra och lever lyckliga i alla sina dagar. Det jag skriver är inte alltid det. Jag gillar ju mörker, svek och tårar. Jag tycker om slut som skaver.

I sommar ska jag skriva en romancenovell enligt alla konstens regler. Det känns som att jag har en hel brunn att dyka ner i, med erfarenheter och lärdomar som jag går miste om ifall jag bara envisas med att plaska runt i brunnen bredvid. I sommar ska jag skriva om lycklig kärlek. Kärlek som får kännas bra. En komplikation eller två behövs så klart för att driva berättelsen framåt, men jag ska försöka skriva det på ett annat sätt.

I framtiden vill jag lära känna alla genrer som jag ännu inte är så bekant med. Kriminalromanen (fast i novellform, jag går inte med på vad som helst) kan mycket väl bli till, liksom Den Stora Resan och kanske något historiskt.

Och kanske, men verkligen bara kanske, kommer det någon dag i framtiden då jag antar den optimala utmaningen – att skriva något som utspelar sig helt och håller i detta universa och inte innehåller ett spår av mystik eller magi.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

