Att läsa för att skriva

Charlotte CederlundFör att skriva bra måste man läsa mycket. Det verkar i alla fall vara ett budord som många författare lever efter. Jag blir ofta imponerad över hur mycket böcker många författare hinner med, Stephen King till exempel försöker läsa 100 böcker per år!

När jag skriver så mycket som jag gör just nu (ett par timmar varje dag utan undantag) märker jag att jag verkligen behöver min läsning. För läser jag inte tar orden slut. Det är som om min hjärna har ett lager av ord undangömt i hjärnbarken och när jag använder för många av dem utan att fylla på med nya tar det bara stopp.

När orden tar slut märks det väldigt tydligt i mina texter. Helt plötsligt försvinner alla miljöbeskrivningar och känsloyttringar och kvar blir bara han sa, hon går, hen gör. Riktigt skräpigt med andra ord. Som tur är har jag ju hållit på ett tag vid det här laget (nästan exakt fyra år sedan Middagsmörkers första rader författades) så nu känner jag igen varningssignalerna. Och då är det bara att pausa skrivandet och stoppa näsan i en bra bok istället.

Jag läser tyvärr inte alls så många böcker som Stephen King. I ärlighetens namn tror jag inte att det är möjligt om man jobbar heltid (eller är föräldraledig!) och försöker skriva en roman samtidigt. I framtiden skulle jag vilja hinna med hälften, en bok i veckan alltså men för tillfället får jag nöja mig med betydligt mindre än så. Anledningen att jag skulle vilja läsa mer är flera. Först och främst för att det finns så otroligt mycket bra böcker där ute som jag vill läsa men också för att jag vet hur mycket bättre jag faktiskt skriver när jag läser mycket.

Jag vet att vissa författare föredrar motsatsen. De vill helst inte läsa något alls under sin skrivprocess eftersom de inte vill påverkas av andra författares språk och stil. För mig är det en anti-risk. För även om ditt skrivande kan bli färgat av någon annans text så kommer du stöta och blöta det du skrivit så otroligt många gånger innan du är färdig att den där färgen hinner blekas ur. Men du har troligtvis lärt dig något på kuppen!

Jag är helt för läsande som en lärande-process för skrivande. Läs böcker som inspirerar dig, böcker som är fantastiska och böcker som är riktigt usla. Läs för nöjes skull men reflektera också över vad det är som gör en viss bok så bra eller dålig. För när du förstår det kan du göra det lika bra själv – eller till och med ännu bättre!

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Att läsa för att skriva

  1. Bara hittepå skriver:

    Än så länge skriver jag bara på hobbynivå, men för mig går skrivande och läsande också hand i hand. Men helst inte böcker som ligger alltför nära manuset jag jobbar med, då får bara jag prestationsångest.🙂

  2. nathaliesjogren skriver:

    Ja herregud 100 böcker, det kommer man ju aldrig upp i, även om jag försöker läsa mycket

    • charlottecederlund skriver:

      Eller hur är det många!!! Men skriver man på heltid kanske man kan avsätta ett par timmar per dag på att läsa och då går det kanske!😛

      • nathaliesjogren skriver:

        Ja men då gäller det nog att man inte har en massa annat som måste göras, tex hushållsarbete. Om man bara läser och skriver då hinner man nog. 😉

  3. Sandra Törnroth skriver:

    Du hittar mig på http://www.konstveterskan.wordpress.com eller http://www.artbytornroth.com.🙂 Kul att följa dig!

  4. Sandra Törnroth skriver:

    Jag är konstvetare och ska försöka mig på att skriva en bok. Ja vi får se hur det går. Ja, ångest är det. Men kul samtidigt. Ju mer man läser desto mer lär man sig om språk och olika stilar.

    • charlottecederlund skriver:

      Vad kul! Att skriva en bok är utmanande och krävande men framförallt är det jäkligt roligt! Hoppas det går bra för dig!😀

  5. Hannibal skriver:

    Jag håller med. Att läsa utvecklar ens språk och ordförråd. Men jag har också förstått att många författare i stort sett slutat läsa böcker eftersom både läsandet och skrivandet är så tidskrävande.

    • charlottecederlund skriver:

      Ja, så är det kanske för vissa? Jag måste läsa när jag skriver, annars blir det som sagt kaos i min text!😛 Men två böcker i månaden är vad jag brukar klara av så många bra böcker på läslistan förblir olästa!🙂

Kommentera

