Skrivbubblan

IMG_8645Semestertider. Skrivtider.

Skrivbubblan dyker upp och man slåss med att få in både skrivtid och grilltid i schemat. Släpper verkligheten. Glömmer bort att debutantblogginlägget måste existera på wordpress också, och inte bara i word, om det ska bli publicerat.

Här om dagen hände det. Den där gnistan – nej, explosionen – av inspiration. Den där speciella sinnesstämningen som gör att jag helt enkelt skriver, och det blir bra av sig självt. Dialogen bara dyker upp, balansen sitter utan att man behöver tänka. När man läser igenom dagens prestation innan man slår ner skärmen är det bra, och man kan konstatera det helt kallt, utan vare sig blygsamhet eller högmod. Det blir bra.

Jag hade ett problem. Karaktärer skulle förflyttas. Många mil, många dagar, utan någon form av motorfordon. Jag skulle dyka ner hos dem ett par gånger för att se hur det gick med deras färd, men det var tvunget att hända något. Jag var tvungen att hitta något att binda fast scenen vid. Att dyka ner i ett vanligt samtal under förflyttning är inte så spännande.

Men vad skulle hända?

Jag har lurat på detta ett tag, men nu under skrivbubblan så löste det sig själv. Det är som om fantasin har gått in i hyperdrive.

Jag har ägnat mig åt research. Ställt märkliga frågor i författargrupper. Efterfrågar erfarenheter. Hur känns det med en gång? Efter några dagar? Ställt ännu märkligare frågor till min sambo. Resonerat fram och tillbaka med honom. Det måste vara lagom, inte för mycket. Skadan får inte vara så allvarlig att den förhindrar det som ska hända sedan.

Jag har rest Sverige runt i Google Earth. Var kan det tänkas bo troll? Vitbergens Naturreservat, Västerbotten. Där bor de nog! Jag har kollat på bilder på omgivningen. Färdats längs asfaltsvägar längre och längre norrut. Var går egentligen polcirkeln? När kan jag börja skriva om midnattssolen? Och hur långt är det till Gällivare? För långt. Jag måste nog ta till lite magi.

Jag vet. Jag skulle ju egentligen göra andra saker. Jag skulle skriva romance, och börja lite smått på mitt andra projekt. Men så har det inte blivit ännu.

Det är mycket sommar kvar trots allt, så tiden kommer nog för det andra också. Men skrivbubblan säger till mig att jag måste skriva det här och då kan jag bara lyda.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skrivbubblan

  1. Anna skriver:

    Sån härlig känsla att skriva! Känner igen!
    Saknade ditt inlägg i morse…tur att jag kikade in igen!

Kommentera

