Nattliga anteckningar

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

 

För en liten tid sedan gick jag upp mitt i natten för att göra den här anteckningen:

Skärmavbild 2016-07-10 kl. 17.09.44

När jag vaknade på morgonen var det kanske inte superuppenbart vad jag hade menat, vilket satte igång min fantasi väldigt.

Som jag berättade förra veckan skriver jag på en novellroman. Sex ungdomar, tolv noveller, tolv månader. Fride är huvudperson i två noveller. Den första är ganska färdigskriven, men den andra har jag skrivit om några gånger för att prova mig fram till vad jag vill ha. Nu började jag om igen, och lät den där meningen inleda novellen. Fride gillar inte kusinbarn. Jag visste inte varför hen inte gillar kusinbarn, men det triggade igång min fantasi väldigt att fundera på det. Vad kunde kusinbarnen ha gjort? Berodde ogillandet på dem eller på Fride? Och skulle det gå att skriva det så att det egentligen var något annat som skavde, men att kusinbarnen kunde vara en symbol för något? Min skrivarhjärna gick igång helt.

Jag gillar när det blir så där. Att någon oväntad liten utmaning triggar igång skrivandet. Något som förvånar och låter mig klura på hur saker hänger ihop. Jag har känt lite samma sak när jag läst mycket av Karin Boyes dikter under sommaren. Det inspirerar mig att försöka få in textteman från hennes poesi i de här novellerna. Hon har så mycket känslor i sina dikter, så många minihistorier som min hjärna älskar att fylla ut och sätta in i mitt eget skrivarsammanhang.

Skärmavbild 2016-07-10 kl. 17.13.02

Sen älskar jag referenser överlag, så det blir dubbelt kul att försöka lägga in dem på snygga sätt.

I och med lanseringen av Du, bara har jag fått frågan flera gånger vad som inspirerar mig.  Det finns saker som inspirerar till handlingen i historien, relationerna eller stämningen i boken, men det finns också saker som inspirerar till själva skrivandet. Att få in snygga referenser till Boyes dikter och att försöka få en nattlig anteckning att bli begriplig är precis rätt typ av utmaningar för mig just nu.

 

Vad inspirerar er i skrivandet? Och brukar ni också skriva ner grejer på nätterna?

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Inspiration, Saker ingen ser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

