I min skrivbubbla

Charlotte CederlundAtt skriva en bok är svårt, det har vi redan kommit fram till. Det handlar om att sätta sig på rumpan framför datorn eller skrivblocket och plita ner de där orden, hur långt inne de än sitter. Vissa dagar går det lättare än andra men det är långt ifrån roligt hela tiden.

Alla författare har sina egna sätt för att göra skrivartillvaron trevligare, mysigare och mer inspirerande. Vissa vill skriva på offentliga platser eftersom de inspireras av ljud och rörelse, andra vill sitta i ljudisolerade rum utan fönster för att inte störas av andra intryck. Vissa skriver i sina allra skönaste myskläder för bekvämlighetens skull, andra skriver klädda som om de satt på jobbet för att ge skrivstunden mer tyngd. Och sen finns det de som skriver nakna för att helt enkelt inte kunna gå ut mitt under skrivpasset!

När jag började skriva Middagsmörker föredrog jag att skriva på morgonen innanFamiljeskriv jobbet, vid köksbordet i vår lilla lägenhet i Malmö. Jag tände ljus, kokade te och satte på bra musik. Jag hatade att skriva på kvällen, någon timme efter jobbet gick väl an men sent på kvällen blev det nästan aldrig. Att skriva på café funkade också bra för mig, gärna på Espresso House på Malmö C (eftersom det tog mig typ två minuter att gå dit) och allra helst vid bordet längst in i hörnet bredvid bokhyllorna. Då kände jag mig som en riktig författare.

Det där med tid var också viktigt för mig. Jag ville gärna ha gott om tid när jag skrev, helst ett par timmar och aldrig att jag satte mig vid datorn om jag hade mindre än en timme. Jag behövde tiden för att komma igång och för att behålla flowet när det väl infann sig.

Nu med Gryningsstjärna är allt förändrat. Att skriva en uppföljare med kort deadline samtidigt som jag lär mig att vara mamma för första gången har gjort att mina tidigare preferenser helt enkelt inte är möjliga längre. Jag kan inte skriva på morgonen längre eftersom min son vaknar tidigt. Nu skriver jag istället på kvällen efter att han har somnat, ofta mellan klockan åtta och elva. Ibland får jag även till små kortare skrivpass när han Bilskrivsover på dagen, de brukar vara mellan 30 minuter och 45 minuter. Inga garanterade heltimmar här inte. Jag behöver inte dricka något, jag behöver ingen musik. Jag behöver inte ens ett riktigt skrivbord. När vi åkte till Stockholm här om helgen skrev jag i baksätet i bilen när Lilleman sov.

Missförstå mig rätt. Jag gillar fortfarande te och ljus och caféskrivande kan vara oerhört bra för både inspiration och motivation. Men jag behöver inget av det längre för att komma in i skrivbubblan. Och jag tror egentligen att det gäller för alla. Visst är det trevligt med lite fluff men älskar man att skriva kan man göra det när som helst och var som helst, det kräver bara lite fantasi och jävlar anamma!

Hur ser din skrivbubbla ut?

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Charlotte Cederlund, Debut, författarens hantverk, Författarliv, Gryningsstjärna, Idijärvi-trilogin, Middagsmörker, Skrivprocessen, skrivtips. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till I min skrivbubbla

  1. kuggekugge skriver:

    Ja oftast gäller det bara att sätta sig ner vid datorn (alltid dator för mig) och SKRIVA. Det blir liksom inte gjort hur mycket man än pratar om det om man sen verkligen inte faktiskt skriver. För att få något gjort måste man ju verkligen börja.

    • charlottecederlund skriver:

      Eller hur, man kan tänka och fantisera hur mycket man vill om skrivandet men sätter man sig inte på rumpan framför datorn så blir det inget av det. Bara att köra mao!😛

  2. icafischerstrom skriver:

    Oj, jag behöver öva mer på att skriva när jag inte känner för det. Just nu sitter jag med en novell utan ordentlig ingång, och då tryter orden något väldigt, men jag tror det är för att jag sitter och editar under tiden jag skriver. Måste få tyst på den där rösten inom mig.

    Om jag håller på med ett projekt där jag redan fått en fot in så kan jag skriva hur lite tid jag än har på mig. Men det är nog nyttigt att öva på att göra det annars också🙂

    • charlottecederlund skriver:

      Det är ju alltid svårare att ”tvinga” sig själv i början av ett projekt. Jag har ju fördelen med att arbeta på en uppföljare, då är ju miljön och flera karaktärer redan klara och jag behöver ”bara” jobba med själva storyn. Känns lite lättare. Och noveller ÄR svårt! Så inte mitt format, har svårt att få till något vettigt på så lite utrymme!🙂 Hoppas du får rätt på din inre editor!😛

  3. Mina skriver:

    Jag har nog provat alla möjliga olika ställen att skriva på. Har till och med testat att sitta på Andys Lekland medans dottern lekte men det blev alldeles för rörigt.
    Jag sitter oftast hemma vid matsalsbordet i vardagsrummet. Oftast kollar maken på TV samtidigt. Jag störs inte alls av TVn men om jag ska vara riktigt ärlig så sitter jag helst i lugn och ro där tankarna kan sväva fritt.
    Men för det mesta handlar det om att ta den tiden man får och då får man sätta sig var som helst. Jag har en tendens att hamna i värsta skrivarflowet och jag kan bli mycket frustrerad om jag inte har tillräckligt med tid. Om jag blir avbruten känns det som att inspirationen försvinner.

    Men jag tycker nog att man behöver testa alla möjliga olika ställen innan man hittar det som passar bäst. Helst av allt skulle jag vilja sitta i en liten stuga ute i skärgården med bara havets brus som hördes men det är inte alla som får den möjligheten.

    Tack för ännu ett bra inlägg på er Blogg.

    • charlottecederlund skriver:

      Det är ju toppen om man vet vad som funkar för en och vad som inte funkar, då kan man i så stor utsträckning som möjligt styra miljön så att den passar. Att bli avbruten i ett flow ÄR jättefrustrerande, det håller jag med om. Men flow kommer ju långt ifrån alltid så jag tänker att man ändå tjänar på det i långa loppet om man har förmåga att sätta sig en stund här och där!🙂

      Oh, den där stugan i skärgården låter inte helt fel! Någon gång i framtiden kanske…🙂 Kul att du gillade inlägget!

  4. Tobias Holmgren skriver:

    Hej Charlotte! Så intressant att läsa om din skrivprocess och hur du anpassar den efter situationen. Det kan säkert vara nyttigt att göra på lite annorlunda sätt ibland. Stephen King ska ha skrivit sin debutroman under långa arbetspass på den lokala tvätterian, med torktumlaren dånande i bakgrunden – men jag gissar att han numera är permanent rotad i en bekväm skrivbordsstol. Visserligen lyssnar han på hårdrock under skrivandet. Kanske ett sätt att återskapa torktumlaren, hehe.

    Vad är din åsikt om pomodoro? Jag har upptäckt att den metoden hjälper mig att producera mer text, särskilt om jag har knappt om tid.

    • charlottecederlund skriver:

      Vad roligt att du gillade inlägget! Jag har också hört det där om Stephen King och tycker att det är väldigt inspirerande. Alla författare är okända i början och får ta till de knep de har för att få till sin skrivtid! Pomodoro har jag aldrig testat, jag har dock funderat på det ibland när jag har svårt att komma till skott = sitter och surfar bort min skrivtid. Får se om det blir ett skarpt test framöver!🙂

Kommentera

