Good Artists Copy; Great Artists Steal

GB_Karl_Modig_1Det verkar inte finns någon bra skillnad mellan ”Good” och ”Great” i svenskan, därav den engelska titeln.
Nu vill jag inte att ni ska ta den här uppmaningen och springa ut på gatan för att råna en främling. Jag ska försöka förklara vad jag tror att uttrycket betyder:

 

Först och främst måste man nog någonstans säga att det mesta som kan berättas har redan berättats. Visst, ingen har skrivit om superhjältar i Spånga förut, men om man skulle bryta ned min bok till de absoluta grunderna så finns det uppenbara likheter till en väldans massa böcker. Det gäller såklart inte bara min bok, det kan appliceras på det mesta.
Det mesta som berättas är kombinationer av flera, redan existerande, berättelser. Ens skrivande och kreativitet uppstår inte i ett vakuum, man blir alltid inspirerad av något. Det kan vara en annan historia, en person du sett på stan eller någonting du hört talas om. Och på så sätt lånar eller stjäl man oavsett vad man skriver.

Att ”låna” något i det här sammanhanget menas att man tar något som gjorts och trycker in det i sin egen historia. Att man läst Shakespeare och lånar ett uttryck därifrån utan att tänka igenom uttryckets egentliga innebörds
Att ”stjäla” innebär att man tar något som gjorts och gör det till sin egen grej. Att man läst Shakespeare, förstår innebörden och skriver om uttrycket så att det passar in i ens historia.

Allting som kan göras med superhjältar har redan gjorts. Så för mig har det handlat om att omfamna det som redan finns, vrida på det ett varv och försöka göra det till min egen grej. Om jag har lyckats är jag inte helt säker på.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

