Ett slag för ljudboken

IMG_8645Jag fastnade inte riktigt för formatet förrän för några år sedan. Jag har alltid tyckt om att gå promenader. Långa sådana med musik i öronen helt i min egen värld. Men allt från promenadantal till kondition förbättrades markant när jag hittade ljudboken. Visst hade man hört talas om fenomenet, jag har ju inte levt under en sten trots allt, men jag hade inte utforskat det närmare.

Jag minns inte hur det började, men jag minns var jag gick, att jag hade nya, snabba skor och att himlen var en dröm i rosa. Jag minns att det var humor. Krönikor. Lättsamt, men ibland också allvarligt. Någonstans dog det liksom ut. Appen avinstallerades och jag glömde bort det.

Fram tills förra veckan någon gång.

Tydligen är jag hemskt dålig på att bara lägga mig på sofflocket med en god bok och göra ingenting ett tag, jag har ju skrivit om min läskramp tidigare, och hur pinsamt lite jag faktiskt läser, men nu kan jag ha knäckt koden! Jag vill ju kunna göra saker samtidigt! Vill ha något för händerna. Och oj, vad jag har plöjt böcker sedan den där appen återinstallerades. Jag kan mycket väl ha lyssnat på fler böcker den senaste veckan än vad jag gjort totalt hittills i år. En bok är några timmar lång. Några timmar som går väldigt fort när man har händerna fria. Nu har jag en bok i bakgrunden nästen hela tiden när jag går hemma och pysslar.

Då kommer vi till nästa problem. Vad ska jag lyssna på för böcker?

Jag har ju en läslista huvudet, men den tycks bara existera som en kort glimt för varje ny titel jag sätter upp på den. Nu – när jag faktiskt behöver den där jäkla listan – är den spårlöst försvunnen. Jag förstår att jag naturligtvis borde skapa en verklig lista. På papper med bläck, förvarad på ett ställe jag har koll på, men det är ju lite sent att tänka på nu. Jag behöver börja om, men i huvudet står det still. Än så länge har jag nästan bara lyssnat på böcker som jag läst förut. Det har varit en trevlig återförening, men jag vill ju vidga mina vyer. Smaka på något nytt.

Jag hungrar efter historier!

Saker man kan göra när man lyssnar på ljudbok:

  • Klippa gräset
  • Diska
  • Virka en filt
  • Plocka blåbär
  • Gå promenad
  • Måla huset
  • Rensa i rabatten
  • Laga mat
  • Skala potatis
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ett slag för ljudboken

  1. Sandra Törnroth skriver:

    Oh jag vet precis! När jag studerar som en dåre vill jag inte sitta och läsa mer än jag gör på dagarna… jag lyssnar mycket på poddar då jag gillar världsekonomi och politik. Min hund är inte så impad dock, han tycker jag är tråkig när jag liksom lyssnar på podden istället för på honom på promisen hahaha.

  2. Bok&Film skriver:

    Bra tips det där om att lyssna på ljudböcker när man är ute och motionerar! Det tackar jag för. Kommer jag definitivt att använda på mina Power Walks. Jag är en av dem som föredrar fysiska böcker. Deras lukt, känslan av att hålla dem, ljudet när man vänder blad och framför allt hur vackra de är i bokhyllan. Men att använda sig av ljudböcker när man motionerar är ju en utmärkt idé som jag inte tänkt på, så tack🙂.

  3. Elina skriver:

    Inför den sista boken om Eragon skulle komma ut så lyssnade jag faktiskt på de tre första som ljudböcker när jag gick till och från skolan. Jag hade inte så mycket tid att läsa, men att gå var ju ändå en dötid som kunde utnyttjas. Det var ett jättebra sätt för att påminna sig själv om vad som hänt i de tidigare böckerna. Dock så är det ingen bra idé (för mig iaf) att lyssna på ljudbok när jag kör bil.. konstaterade att jag blev så inne i boken att jag tappade koncentrationen på vägen, vilket inte är så bra.

Kommentera

