Vårda dina idéer

Charlotte CederlundJag har märkt att ju mer jag skriver, ju intensivare jag jobbar, desto lättare får nya idéer. Det är som om skrivandet i sig öppnar dammluckor i mitt medvetande och i den plötsliga tankeströmmen går det att fiska upp en hel del guldkorn. Dessvärre är inte alla de nya idéerna knutna till det projekt jag skriver på för stunden, faktum är att det ganska ofta rör sig om idéer till nästa projekt eller nästnästnästa. Eller rent utav projekt som jag inte ens visste att jag hade.

Att hålla ordning på alla dessa idéer är inte det lättaste. Idéer till det pågående projektet brukar jag fånga upp direkt, de kan ju trots allt vara avgörande för mitt fortsatta skrivande så egenintresset är skyhögt och jag vill verkligen inte riskera att glömma bort en kanonidé som till exempel löser hela manusets inledning. Idéer till nästa projekt på tur brukar jag oftast fånga upp. Jag är dock inte riktigt lika manisk som med det nuvarande och hur väl jag noterar idén beror på hur omfattande den är, var jag befinner mig, hur jag mår etc. Det är de långsiktiga idéerna, de som platsar i skrivprojekt nummer fyra eller fem från nu, som är mitt största problem. Trots att jag vet att bra idéer är dyrbara juveler för en författare har jag ofta svårt att ta tillvara på dem på bästa sätt. Egentligen vet jag inte varför. Om jag träffar en rolig person eller hör en inspirerande historia så borde jag ju känna mig motiverad att anteckna ner den oberoende på vilket av mina framtida skrivprojekt det skulle kunna platsa i. Men det är som om motivationen tryter om projektet ligger för långt fram i tiden. Jag sitter kanske inte vid datorn när idéen kommer, jag kanske kör bil så att mobilen är otillgänglig eller så skriver jag faktiskt ner det men på en post-it lapp eller ett slumpmässigt valt anteckningsblock vilket betyder att jag aldrig kommer hitta anteckningen igen. Oavsett är denna lathet/oförmåga något som jag vet kommer straffa mig i framtiden. För vad händer den dagen min inspiration tryter och jag har slängt bort ett helt inspirationsbibliotek av bra idéer? Jag kommer aldrig förlåta mig själv!

I ett försök att bättra mig har jag därför skapat idé-dokument i Word för mina nuvarande och planerade projekt men också ett för de övriga projekt som kanske eller kanske inte kommer bli av. Jag har även gjort en motsvarande lösning i anteckningsfunktionen på mobiltelefonen. Om det fungerar återstå att se, men det lär ju knappast skada. Nu har jag i alla fall gjort processen lite lättare för mig själv vilket brukar vara steg 1 om man vill få något gjort.

Jag har planer på att prova Scrivener när jag påbörjar Midnattsljus, del tre i min Idijärvi-trilogi. Om jag har förstått programmet rätt fungerar det utmärkt för just idéstadie och det går det där att ha hur många projekt som helst igång samtidigt vilket betyder att idéer kan hanteras på ett mer strukturerat sätt. Tills dess kör jag basic med simpla Word-filer och hoppas hoppas hoppas att jag slutar slarva bort bra idéer bara för att jag inte har något projekt som de passar i just för stunden.

Hur gör du med bra idéer? Tar du tillvara på alla eller missar du flera bra i brist på ork och bra rutiner?

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vårda dina idéer

  1. Pia Widlund skriver:

    Just nu i sommaren är jag slö, dessutom har det varit strul med dator osv. Men nu ska jag snart skicka in mitt manus till lektör och efter det ska jag komma igång med lite korta berättelser igen. Jag måste skriva ner dom på en gång, annars glömmer jag och ska jag sen försöka komma på vad det var så blir idéen inte lika bra!

  2. Ell skriver:

    Jag brukar skriva ner mina idéer i min Bullet Journal eftersom jag alltid har den med mig. Old school osv. Men det gäller bara korta idéer som jag ska skriva ganska snart, typ ”åh, nu fick jag en idé till den här skrivtävlingen som har deadline om två månader”. Idéer till längre projekt har jag slutat skriva ner om jag inte befinner mig i planeringsstadiet bara några veckor innan själva skrivandet (annat undantag: uppföljare till tidigare skrivna berättelser). Men med längre idéer har jag börjat tänka att bra idéer kommer man att komma ihåg även utan att skriva ner dem, och glömmer man dem, tja, då var de inte tillräckligt bra helt enkelt. Har för mig jag fått det från Stephen King men nu hittar jag inte citatet …

  3. Elina skriver:

    Jag har också haft funderingar på att använda Scrivener, men Sandras förslag om OneNote kanske är värt att kolla upp..🙂 När jag bodde i USA hade jag en deal med mig själv. För varje Vanilj Latte som jag drack så var jag tvungen att skriva ner minst 3st bokidéer. Skit i om de var bra eller dåliga, bara jag kom på något. Till det hade jag ett litet block som låg i handväskan och alltid följde med mig. Dock så var det alltid ”bara” nya böcker, och aldrig idéer som var specifika scener eller så🙂

  4. Sandra Törnroth skriver:

    Jag använder alltid OneNote. Den har jag i datorn och i mobilen. Jag kan skriva ned alla mina idéer där och de kommer inte bort, eller glöms bort. Jag har olika ”flikar” för olika idéområden. Funkar jättebra! Jag kan ta bilder, jag kan kopiera från internet o så vidare. Rekommenderar varmt. Med tanke på vad jag gör så är det viktigt att komma ihåg idéer. Jag har ibland uppdrag på kort notis och då måste jag bara leverera en idé. Då är det super att ha dem där i mobilen eller i datorn. Nåt att greppa efter i alla fall!

Kommentera

