Frågor till texten

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

 

Vad kul att många hade användning av mina skrivövningar jag la upp förra veckan! Jag tycker att det är lite kul att göra såna där ibland för att komma vidare när jag vill skriva men har svårt att samla tankarna. Idag tänkte jag fortsätta på ett liknande spår: Vad en kan göra när en har kört fast i en text och inte tar sig vidare. Jag brukar jobba med frågor till texten.

Frågor till texten är precis vad det låter som. Kontrollfrågor som får mig som författare att stanna upp och fundera över saker, vilket förhoppningsvis tar mig vidare. Mina skrivarvänner och bästa testläsare Anna och Anna är fenomenala på att ställa rätt frågor. Mellan testläsningsgångerna övar jag mig på att ställa frågorna själv.

Här är tre frågor som brukar hjälpa mig:

 

  • Varför gjorde min karaktär så där?

Ibland kan jag som författare ha en tanke om vad som ska hända och vad jag vill att en scen ska innehålla, men om jag inte förankrar den i en karaktärs motiv blir det lätt löst och konstigt. I Du, bara (där jag ändrade handlingen en miljon gånger) hjälpte frågan ”vad är Frank rädd för?” jättemycket. När Frank började tveka runt kärleksrelationen behövde jag fundera ut varför, och vad som hänt tidigare. Det resulterade i att jag skrev ner hans backstory, där han fick berätta för mig vad han varit med om tidigare. Jag tror att jag även skrev tre olika scener där han berättar om de här sakerna för John, innan jag kom fram till lösningen som fick vara kvar. I tidiga utkast hade jag låtit Franks tidigare kärlekshistoria fungera som ett spöke, som jag tänkte kunde hänga över dem utan att jag egentligen behövde ta i det eller reda ut vad som egentligen hänt. Men när jag fick frågan ”men varför gör Frank så där?” och var tvungen att ta reda på precis vad han varit med om gjorde det allting lättare att skriva, för jag behövde inte tassa runt nåt som jag inte hade koll på. När jag hade all info på ett bräde fick jag en fin överblick och kunde portionera ut planteringar här och där för att grunda för saker. Alla detaljer från backstoryn kom inte med i själva boken, men Frank visste vad som hade hänt, och jag visste. Och det kändes faktiskt i texten.

 

  • Vad är det väntade nu, och hur kan jag göra annorlunda?

Vissa berättarmönster är inpräntade i vårt kollektiva medvetande. A leder till B, B leder till C osv. Innehåll och karaktärer och omständigheter varierar ju och gör böcker olika, men ofta kan jag som läsare känna ”jaha, nu kommer det att bli så här”. Därför tycker jag att det är så kul när en författare lyckas rucka på det där, och slänger in något som får mig att hoppa till och tänka ”…men så där brukar det ju inte vara?” och historien vecklar ut sig åt ett annat håll och blir något mer än det jag trott att den skulle vara från början. Lite samma sak känner jag när jag skriver. Jag behöver slänga in oväntade saker för att roa mig själv, så att jag inte somnar vid skrivbordet. Jag älskar tanken ”det här kommer de inte att vänta sig!” när jag skriver. Det är kul att leka, och blir något alltför galet är det ju bara att skriva om.

 

  • Vad gillar jag i min egen stil?

Det finns en Boye-dikt (shit vad jag tjatar om Boye här) som börjar Du ska tacka dina gudar / om de tvingar dig att gå / där du inga fotspår / har att lita på. Jag tänker mycket på det i skrivandet. Att försöka prova mig fram och hitta det som känns sant och rätt för mig, utan att tänka att jag behöver göra som andra har gjort. För mig är det viktigt att inte glömma varför jag skriver, och vad och hur jag vill skriva. När jag skrivit något jag själv verkligen gillar brukar jag försöka backa ett steg och titta vad det är jag tycker om i texten. Det kan vara språkliga grejer, tempo, hur karaktärerna pratar, stämningar, detaljer, sammansättningen, eller bara känslan i texten överlag. Att sätta ord på vad jag gjort hjälper mig när jag kommer till ett parti som känns löst eller dåligt. ”Hur kan jag göra det här mer jag?” är lättare att svara på när jag har en mental lista på vad som är jag. Det brukar kunna hjälpa mig att skärpa text som känns tråkig.

 

Hoppas att ni får en fin skrivarvecka i sommarvärmen!

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, Inspiration, Skrivövningar, skrivtips. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Frågor till texten

  1. Pia Widlund skriver:

    Bra frågor att ställa sig när man är i skrivprocessen, ska också sparas!

Kommentera

