Min schizofrena skrivprocess

Charlotte CederlundI skrivandets stund har jag knappt två veckor kvar till min deadline och jag grovredigerar just nu som en tok för att ge mitt förlag ett någorlunda läsbart manus att sätta tänderna i. När jag sitter och sliter med texten kan jag inte låta bli att tänka på hur annorlunda min skrivprocess har varit den här gången jämfört med när jag skrev Middagsmörker.

Middagsmörker var på ett sätt min skrivutbildning. Jag gjorde alla tänkbara fel och var inte direkt särskilt effektiv i mitt skrivande. Med Middagsmörker hade jag aldrig en hel synopsis utan bara ett par planerade kapitel som sedan fylldes på allt eftersom. Jag började skriva i enlighet med planen men redan när jag kommit ett par kapitel hade jag fått en massa nya idéer. Då gick jag tillbaka och skrev om allt det jag redan skrivit samt passade på att grovredigera lite. Sedan skrev jag lite till, kom på nya idéer och så var cirkusen igång igen. Som ni hör är det ett extremt tidskrävande sätt att skriva en roman på och det är kanske inte så konstigt att det tog två år innan jag skickade manuset till förlag första gången.

Med Gryningsstjärna har processen varit extremt annorlunda. När jag började skriva på manuset i mitten av januari hade jag ett helt färdigt synopsis med bokens alla kapitel strukturerade. Jag skrev drygt halvvägs på 2,5 månad och bestämde mig sedan för att ta en halvhalt och läsa igenom allt för att få en bättre känsla för fortsättningen. Det blev ingen känsla alls. Manuset funkade inte och idéerna jag haft föll platt. Så jag kastade och skrev en ny synopsis. Och sedan började jag om. Råmanuset tog 2,5 månad att skriva och då tog jag faktiskt en halvhalt även denna gång (som tur är slutade inte den i ännu ett kastat manus!) och nu redigerar jag. Summa summarum 3 månaders skrivande innan förlagsutskick (eller 6 om vi ska räkna med den första tiden också).

Vad betyder då det? Har jag nu hittat ”den rätta vägen” in i min skrivprocess? Både ja och nej. Det som varit spännande med Gryningsstjärna är att jag har lärt mig att jag kan skriva snabbt om jag behöver det och att det faktiskt finns en enorm fördel med att skrapa ihop ett råmanus på kort tid och det är att det är lättare att hålla storyn i huvudet än när man sprider ut arbetet över lång tid. Det som har varit mindre spännande är stressen och känslan av att jag inte har tid att grotta ner mig så mycket jag vill i vissa saker. Jag har fortfarande researchböcker som ligger olästa (ska försöka läsa dem när manuset är hon min redaktör), jag har detaljer jag fortfarande inte kommit på lösningar på och jag måste lämna ifrån mig text som jag ibland inte alls är nöjd med språkligt.

Det finns dock en stor skillnad mellan mina två skrivprocesser som är viktig att lyfta. När jag skrev Middagsmörker var jag en författaraspirant. Inget förlag hade ens rört i mitt manus med tång om jag inte tagit mig tid och gjort allt så bra jag bra kan. Nu har jag ett förlag som väntar på min text och som vill vara med tidigt i processen. De ersätter i princip de lektörer som jag använde till Middagsmörker och det är väl vad jag måste komma ihåg när jag om två veckor skickar en text som jag omöjligt kommer vara 100% nöjd med.

Hur är det med din skrivprocess? Har den ändrats sedan du började skriva och har du hittat ”din väg” än?

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Charlotte Cederlund, Debut, författarens hantverk, Gryningsstjärna, Idijärvi-trilogin, Middagsmörker, Skrivprocessen, Uppföljare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Min schizofrena skrivprocess

  1. nathaliesjogren skriver:

    Jag har också ändrat mig en del i min skrivprocess. Första boken skrev jag på lite då och då och skickade till slut till olika förlag. Andra boken skrev jag på ett halvår och hittade sedan ett förlag som nappade. Därefter har jag jobbat med att redigera den. Annars skriver jag nog på samma sätt: jag lär mig vad som ska hända allteftersom. Ingen synopsis alls.

Kommentera

