Det där med att pitcha sin historia

GB_Karl_Modig_1För ungefär ett år sen var jag på ett mingel med förlaget när en person frågade mig vad min bok handlade om. Det var rätt hög ljudvolym i rummet och jag kände inte personen sen innan så jag försökte sammanfatta min bok på ett snabbt och effektivt sätt. Men det enda som kom ur min var:
”Eh, den handlar om två personer som får superkrafter.”
Som tur var kom min förläggare till undsättning och gav en bättre förklaring av boken.

Sen dess har det blivit en hel del gånger som jag behövt förklara vad min bok handlar om. Släktingar som undrar på adventsfikat, kompisens kompis efter träningen etc. Nu har jag lyckligtvis kommit på några lätta och sammanfattande förklaringar av min bok.

 

Men först tänkte jag prata om en annan sak som jag försöker tänka på när jag ska komma på en pitch. Ett bra tips som jag hörde är att man ska blanda det familjära med det ovanliga. Det gör att åhöraren känner igen sig och får en grundläggande känsla för historien samtidigt som åhöraren blir intresserad.
Några exempel:
En polishistoria med vampyrer.
Som Romeo & Julia, men i sveriges musikbransch.
Ett mordmysterium på en u-båt.

 

Så, med det i åtanke brukar jag köra med en av dessa versioner av min bok-pitch.

När jag är på fest och pratar med någon som inte verkar superintresserad, eller om man är stressad:
Den handlar om två ungdomar som träffas av blixten och får superkrafter. Problemet är att deras krafter är väldigt destruktiva. De försöker komma på vad de ska göra med sina krafter och hamnar i konflikt med ett lokalt gäng.

Den när man pratar med någon som faktiskt verkar intresserad och man har tid att utveckla.
Det är en ungdomsroman som handlar om två ungdomar som träffas av blixten och får superkrafter. Killen kan kontrollera eld och tjejen kan få folk att känna smärta, vilket är två väldigt destruktiva krafter. Något som kanske en superskurk skulle ha fått. Så de försöker komma på ett sätt att göra något gott av det här. De bestämmer sig för att bli superhjältar. Men hur blir man en superhjälte? Ska man stoppa brott? Var hittar man ens ett brott? De snor killens föräldrars bil och åker runt i Spånga i jakt på brott vilket leder till en konflikt med ett lokalt, nynazistiskt gäng.

 

Personligen föredrar jag den längre versionen, men också eftersom att den är lång så blir det lätt lite tjatigt. Då är det skönt att kunna dra till med den korta versionen. Mitt bästa tips är nog att man övar in sina pitches och försöker göra de så koncisa som möjligt. Nu ska jag spela Pokemon Go.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

