Om det vore en musikal…

IMG_8645Ibland (och med ibland menar jag väldigt ofta) när jag skriver eller tänker ut en historia så ser jag den framför mig som en musikal och väljer ut låtar till olika scener. Vid lika många tillfällen är det låten i sig som inspirerar till en specifik händelse i historien. Vissa låtar är sådana, de ger helt enkelt den rätta känslan. Andra är bara riktigt roliga att lyssna på och associera till ett sammanhang. Idag tänkte jag att vi skulle titta lite på några låtar som har inspirerat mig till att skriva min trilogi. Här finns faktiskt alla tre böcker representerade.

 

 

Vi börjar med denna, just för att den i mitt huvud har blivit lite av en theme song för hela kalaset.

 

Ibland hittar man sådant som får en att tänka på en specifik karaktär, och vips så har låten hamnat på Spotify-spellistan och går i repris, bara för att det är så skojigt.

Ibland låser en låt upp en karaktärs känslor och sinnesstämning för en. Som en psykologisk aha-upplevelse.

Ibland får en konflikt sitt klimax. (Denna video bör framför allt ses från 1:25 för maximal relevans.)

Ibland säger Disney det bäst.

Ibland är inte texten helt klockren, men känslan inspirerar ändå. (Och det finns vissa textsnuttar som får en att skratta högt av igenkänning.)

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om det vore en musikal…

  1. Ping: Lördagsenkät: Vad lyssnar du på när du skriver? | Debutantbloggen

Kommentera

