Prestationsångest

Charlotte CederlundJag glömde skriva mitt inlägg igår, fast jag tänkte på det när jag satte mig vid datorn på kvällen. Anledningen? Det enda jag har i huvudet nu är min deadline och den prestationsångest den för med sig.

Om fem dagar ska jag skicka mitt manus till förlaget och till mina tre testläsare och jag är fruktansvärt nervös. Med Middagsmörker använde jag både testläsare och lektör – flera gånger. Naturligtvis var jag lite nervös då också men det var nervositet av det pirriga slaget, nu är det ångestversionen som gör att det är svårt att somna.

Jag vet varför. När Middagsmörker lästes första gången hade jag arbetat med texten i över ett år. Jag hade lagt mycket tid på den och gjort allt så bra som jag bara kunde. När jag skickar Gryningsstjärna nästa vecka har jag jobbat med manuset i tre månader. Jag vet att det har massor med brister, och då menar jag stora brister, men det ska läsas ändå och det känns riktigt jobbigt.

Jag vet att det finns ett syfte att låta manuset läsas redan nu, det ger tidig input och minskar risken att jag lägger en massa tid på att perfektionera text som sedan ändå stryks. Men den vetskapen gör inte att det känns lättare, inte just nu i alla fall. Det enda jag tänker på är hur pinsamt det kommer bli när mina läsare ser hur tunn storyn är, hur klumpig karaktärsutvecklingen har blivit och hur slarvigt slutet är skrivet. Och då dyker så klart den där rösten upp också, den där rösten som så många andra berättat om tidigare men som jag aldrig riktigt trott skulle vara ett problem för mig. Rösten som säger att jag är en one trick pony, att jag bara hade en bok inom mig.

Någonstans vet jag att allt detta bara händer i mitt huvud. Mina testläsare kommer inte skratta åt mig och förlaget kommer se både styrkorna och svagheterna i manuset och hjälpa mig att göra texten bättre. Men just nu är jag så insyltad i det här skrivprojektet att jag har svårt att ta ett steg tillbaka och se det för vad det är. Ett första utkast. Jag har jobbat så extremt intensivt. Varje dag i tre månader, flera timmar per dag. Så fort bebisen har somnat har jag kastat mig på datorn och knappat, knappat, knappat. Till och med när magsjuka gjort hans nätter knackiga har jag skrivit under hans vilostunder. Jag är trött och saknar helt distans till min text. Jag ser inte skogen för alla träd och i ärlighetens namn vet jag knappt vad mitt manus handlar om. Jag skojar inte.

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå vad botemedlet är. Jag behöver en paus. Jag behöver få lägga undan manuset och tänka på något annat. Vila. Se en film. Träna. Läsa. Sånt som rensar hjärnan och ger ny energi. Och det ska jag, men inte idag. För idag fortsätter jag med mina ändringar och försöker hålla prestationsångesten i schack. Vila får jag göra på onsdag.

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Bok två, Charlotte Cederlund, Debut, Författarliv, Gryningsstjärna, Idijärvi-trilogin, Middagsmörker, Skrivprocessen, Uppföljare. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Prestationsångest

  1. emmavallin skriver:

    Jag förstår precis hur du känner. Har precis startat en blogg och var/är orolig för vad det kommer göra för min syn på prestations. Jag valde att de det som ett experiment, ett sätt att lära mig om mig själv och utvecklas. Lycka till 😃

  2. Ping: Blir det ens bra? | Debutantbloggen

  3. Pia Widlund skriver:

    Prestationsångest är inget kul, men bra att du låter testläsare läsa i ett tidigt stadium. Jobba inte ihjäl dig!

    • charlottecederlund skriver:

      Ja, jag antar att det är bra med det där tidiga men det känns fortfarande väldigt jobbigt att tänka på att de ska läsa all skit som ryms i mitt stackara manus!🙂

  4. Ping: Saker jag måste intala mig själv | Debutantbloggen

  5. annaahlund skriver:

    Tror att vi är i precis samma fas du och jag❤ Nu biter vi ihop och gör klart våra shitty first drafts, och sen tar vi emot alla smarta kommentarer och använder dem till att göra underverk!

    • charlottecederlund skriver:

      Hur går det för dig??? Mitt mega-shitty first draft är nu hos förlag och testläsare, försöker att inte tänka på vad de kommer säga över alla lösa trådar/kassa avsnitt/tråkiga karaktärer. Det viktiga är ju att det blir bra till slut, eller!?😛

  6. Carola skriver:

    Man vill ju alltid visa sig från den bästa sidan🙂 Kämpa på det sista nu, jag är övertygad om att ditt utkast är betydligt bättre än det första du skrev på Gryningsstjärna🙂 Snart, snart får du vila❤

    • charlottecederlund skriver:

      Oh ja, storyn är bra – det är jag ganska så säker på. Det är mest allt det där runtomkring som hänger så fladdrigt, löst och ofärdigt!😀

  7. evaullerud skriver:

    Lycka till Charlotte!

  8. Sandra Törnroth skriver:

    Jag har alltid extrem prestationsångest innan lämnar in uppdrag till uppdragsgivare. Det samma gäller akademiska uppsatser och andra prestationsmarkörer av något slag. Känner med dig, jag vet att inget jag kan skriva kommer att ta bort din nervositet. Jag håller tummar och tår och jag känner på mig att du kanske är som jag, lägger ribban högt. Det gör att du säkert kommer att klara det galant, meeen åter – jag vet att det är nervöst. Lycka till nu!

    • charlottecederlund skriver:

      Jag känner inte alls så här i mitt vanliga jobb, trots att jag vet att det kan vara precis likadant där – den första utgåvan av en handling är sällan lysande. Men med mina manus blir det såklart så mycket mer personligt! Tack för peppen!!!

Kommentera

