Blir det ens bra?

GB_Karl_Modig_1Charlotte skrev om sin prestationsångest kring sin uppföljare i fredags och eftersom att jag är i en liknande situation så får ni ett till inlägg om det!

 

Förra måndagen skickade jag in manuset till Superkrafters uppföljare och herregud vad nervös jag var. Sommaren 2015 (precis efter att jag skrivit på kontraktet för Superkrafter – på gott och ont), satt jag framför sommaren och skrev satan av mig. I augusti hade jag ett första utkast redo och skickade in det till förlaget. De tyckte om det, men att jag hade en del kvar att jobba med. Sen började redigeringsarbetet med Superkrafter och jag la uppföljaren på hyllan ett tag.

Vi blev klara med redigeringen i februari och sen dess har jag jobbat av och till med uppföljaren fram tills nu. Det låter kanske skönt att ha den tiden, och det är det i alla fall i början. Då hade jag en plan: Det här och det här ska jag ändra i historien och det kommer att göra den bättre. Det funkade de första månaderna, då hade jag tydliga mål:
Gör skurken läskigare
Utveckla hjältens bakgrundshistoria
etc.

Men sen kom jag över de första, tydliga stegen och då kom det en undran efter varje förändring: Blir historien verkligen bättre av det här?
Och ju mer jag arbetade, desto osäkrare blev jag på svaret till den frågan. Jag tror att den här förändringen gör historien bättre, men jag vet inte. Det skulle lika gärna kunna vara så att det jag lägger till bara gör saker otydligare.

Så vad ska man göra då? Jag körde helt enkelt på och hoppades på att det skulle bli bra, tog pauser på nån vecka, körde på igen. Och nu är jag ”klar”.
Det är läskigt, förra manuset skrev jag bara på skoj för att se hur det gick men den här gången har jag från början till slut satsat på att det faktiskt ska bli en bok. Nu är det bara att vänta och se hur det går.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

