Återhämtning

Charlotte CederlundI tisdags natt klockan 00:30 skickade jag in mitt manus till förlaget. Även om jag inte hann med allt jag ville och även om jag vet att de två sista kapitlen är riktigt risiga så var det en enorm lättnad. Jag hann. Helt, jävla otroligt.

Nu återhämtar jag mig. Försöker ta det lugnt, åtminstone i huvudet. För kroppen spritter av energi, den har suttit stilla alldeles för mycket de senaste tre veckorna och behöver röra på sig. Så jag går promenader. Gör ärenden. Städar köket. Gör barnmat. Allt sånt som kräver noll huvud men desto mer kropp. För ärligt talat. Mitt huvud är helt slut och jag tror inte att jag hade klarat en endaste dag till av det skrivtempot jag höll.IMG_5144

Jag tänkte att det kanske är bra att förtydliga just det där. För när jag tittar tillbaka på mina senaste blogginlägg så inser jag att jag framstår som en slags övermänsklig arbetsmyra. En som bara skriver och skriver och skriver oavsett småbarn, sociala event och övrigt livspussel. Kanske har det faktiskt varit så den här våren, men det har varit under en begränsad tid. Ett par månaders extremt slit för att nå en deadline. Jag kan absolut inte arbeta i ett sånt tempo hela tiden, då skulle jag dö. Eller åtminstone krascha rakt in i den där berömda väggen. Och det är det sista jag vill.

IMG_5152Jag har lärt mig vikten av återhämtning på mitt vanliga jobb. Jag arbetar som brandkonsult i byggbranschen och det kan bli extremt stressigt tidvis. Därför har jag satt upp en liten återhämtningsregel. Hälften av all övertid jag arbetar in måste tas ut som ledighet så snart som möjligt, helst redan påföljande vecka. Det går inte alltid men eftersom jag styr min arbetstid själv fungerar det tillräckligt ofta. Nu har jag insett att jag behöver en liknande regel för mitt skrivande. Jag tänker något i stil med att hälften av den tid jag överstressat med ett manus ska tas ut som skrivledig tid efter deadline. Jag skrev på Gryningsstjärna i 3 månader, men det var egentligen bara de två sista som var riktigt stressiga. Alltså en månad skrivledigt och ingen omskrivning förrän i början/mitten av september.

Skulle jag sen drabbas av akut skrivsug (det är ju trots allt min älsklingshobby) så är det klart att jag får skriva. På något annat. Gryningsstjärna är bannlyst från nu och en månad framåt!

Hur hanterar du återhämtning efter stressiga perioder?

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Återhämtning

  1. Sara Swietlicki skriver:

    Jag är nog lite som du – kan jobba på i månader för att sedan krascha lite diskret i ett hörn i en vecka eller två. Jag har blivit bra på att koppla bort vardagen – typ läsa, se en film/serie, lyssna på poddar, träffa kompisar, gå ut och äta – för att kunna klara av mitt fasta jobb. Jag behöver mycket ensamtid för att kunna ladda om och det blir det inte mycket av för tillfället, så jag försöker hitta ett sätt att ladda om fast jag är omgiven av människor.🙂

Kommentera

