Dagens tips: Twine!

GB_Karl_Modig_1Jag tror att jag har skrivit några inlägg om att man ska försöka ta sig ur sin comfort-zone och testa på något nytt. Nu har jag äntligen också gjort det, testat på något nytt, och här tänkte jag tipsa om det!

Tänk om du kunde skriva en bok där läsaren själv fick välja vad huvudkaraktären skulle göra. En sorts interaktiv bok. Igår stötte jag på ett verktyg som heter Twine som gör det rätt lätt att göra en sån bok. Eller, egentligen är det ett spel man skapar. Men det är ett textbaserat spel så det blir (nästan) i praktiken en interaktiv bok.

 

Känner ni en kittling i fingrarna? Hur det pirrar i kroppen? Så kände jag när jag fick höra om det här verktyget så igår lade jag ned några timmar på att försöka skapa en historia och det var relativt enkelt.
Såklart är ingenting enkelt när det gäller att skriva en bok, men själva tekniken för att skapa en interaktiv historia i det här verktyget var inte särskilt svårhanterat.
Det funkar som så att man skapar en bubbla som motsvarar första sidan i boken. I bubblan skriver man början av äventyret och sen avslutar man bubblan med ett, eller flera, alternativ. Dessa alternativ kopplas sen till andra bubblor.
Ett exempel på en första bubbla/sida:

Du kliver in i hallen. Det stinker död här inne och du måste andas genom tröjan.
Alternativ 1: Gå till köket
Alternativ 2: Gå till sovrummet

 

Då väljer läsaren ett av alternativen och ”skickas” där med till bubblan som beskriver köket eller bubblan som beskriver sovrummet.

Förstår ni vad jag menar? Känner ni också samma spänning som jag? Det finns mycket potential och det är inte särskilt svårt att hantera, det är bara tidskrävande. Här är en länk till hemsidan. Där är det bara att ladda ned verktyget och sen börja skriva! Instruktioner finns på engelska.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dagens tips: Twine!

  1. Camilla Linde skriver:

    Jag har också varit riktigt sugen på att testa Twine! Gillar när läsaren involveras och kan påverka handlingen.

  2. henrikwidell skriver:

    Kommer ihåg att den där typen av böcker var lite halvpopulära under 80-talet, i samband med Drakar & Demoner-vågen. Det var ett jäkla tummande fram och tillbaka i böckerna. Jag läste bara en (en muskulös barbar, misstänkt lik Conan, i huvudrollen) och den var felkonstruerad så jag fastnade i en ändlös loop och gav upp hela företaget.😄 Oh, the memories…

Kommentera

