Vikten av ett skrivarnätverk

Charlotte CederlundNär jag började skriva på Middagsmörker för fyra år sedan var jag helt ensam i min skrivarbubbla. Ingen jag kände tyckte om att skriva. De flesta av mina vänner tyckte inte ens särskilt mycket om att läsa, i alla fall inte ungdomsfantastikböcker som alltid varit min stora passion.

Jag  har alltid varit van vid att ha ett stöttande nätverk runtomkring mig. När jag var yngre och satsade på ridningen hade jag massor av ridande kompisar och flera olika tränare som stöttade, nu som brandingenjör har jag gamla kursare, nya och gamla kollegor och chefer som jag kan vända mig till om jag behöver hjälp. Att ensamheten kring mitt skrivande kunde bli ett problem insåg jag därför ganska så snabbt och när jag försökte komma på en lösning hittade jag skrivarbloggarna.

Jag hade egentligen aldrig varit en särskilt stor bloggläsare när jag hittade den första skrivarbloggen. Lättnaden och glädjen jag kände när jag insåg att det fanns någon mer som slet med sitt skrivande var enorm. Det var som att hitta en prunkande oas i den torraste av öknar. Jag började kommentera på bloggen, ställa frågor och få svar. Och bland de andra kommentatorerna hittade jag fler bloggar.

Efter ett tag vågade jag starta en egen blogg, en blogg där jag lyfte mina funderingar och osäkerheter kring skrivandet. Jag fick en trogen skara läsare, samma läsare vars bloggar jag slukade inlägg efter inlägg. Våra diskussioner tog aldrig slut och vi delade med oss av erfarenheter så att andra inte skulle behöva begå samma misstag som vi gjort. Och det gör vi fortfarande. Stöttar, peppar och hjälper.

Nu, fyra år senare har jag har träffat de flesta de flesta av mina skrivarvänner, på Bokmässan och på Författarkliniken förra året. Några har testläst åt mig och hjälper mig i skrivande stund med att läsa Gryningsstjärna. Och ett par har på något magiskt sätt förvandlats från skrivarvänner till ”riktiga” vänner. Samhörigheten jag känner med dem alla går inte att beskriva, de har följt mig från första bokstav till färdig bok och det är som om Middagsmörker är lika mycket deras som den är min.

Jag är så tacksam att min skrivarbubbla inte är ensam längre, att den har fyllts av fantastiska skribenter som skriver och drömmer och kämpar. Många har debuterat som författare och många är på god väg. Och jag har gått från att inte känna en enda skrivande person till att känna massor. Det är helt underbart!

NamnlösFrån Middagsmörker

Så om du känner dig ensam i din bubbla – våga sträcka ut handen i den digitala världen. Det finns massor med andra skrivande personer som längtar precis lika mycket efter samhörighet som du gör och kanske kan ni stötta varandra att bli riktigt, riktigt bra!

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Charlotte Cederlund, Debut, Gryningsstjärna, Middagsmörker, Sociala medier, Vänner. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Vikten av ett skrivarnätverk

  1. Ahrvid Engholm skriver:

    Påminnelse om att Fantastiknovelltävlingen 2016 har deadline snart! Sänd tävlingsbidrag (inom science fiction, fantasy eller skräck) som ren mailtext till ahrvid@hotmail.com SAMT fantastiknovell@hotmail.com senast 4 september kl 24.00.
    Tre vinnare utses av en jury, med förstpris 999:-, andrapris 600:- och tredjepris 300:-. De tre på prispallen får även en gratisprenumeration på tidskriften Skriva. Dessutom kan juryn utdela hedersomnämnanden. Fullständiga regler på http://www.skriva.bravewriting.com.
    Tävlingen stödjs av föreningen Novellmästarna och arrangeras av Sveriges äldsta skrivarlista, SKRIVA (maila ”subscribe” i rubriken till skriva-request@freelists.org för att gå med). Sponsorer är http://http://www.welaforlag.se/ http://zenzat.wordpress.com/ och http://http://tidningenskriva.se/

    –Ahrvid

  2. Veronica A. skriver:

    Skrivarvänner är verkligen guld🙂

    • charlottecederlund skriver:

      Verkligen!!! Jag tror att ni har en riktigt bra grej med er lilla skrivargrupp! Funderar på om jag ska joina när jag börjar skriva på 3:an – om jag fortfarande får såklart!🙂

  3. Pia Widlund skriver:

    Det är samma här. Hur skulle man klara sig utan pepp, råd och tankar? Inte alls. Jag tycker det är kul att blogga och fortsätter göra det så länge jag har läsare. Att läsa andras bloggar lär jag mig mycket på och att ta del av deras våndor och glädjeämnen gör att jag känner igen mig och får chans att peppa andra!! Närverk är bra!

    • charlottecederlund skriver:

      Jag tror att man hade gett upp för länge sen utan sitt nätverk! Den där peppen är verkligen guld värd och med skrivandets alla toppar och dalar är det ett måste för att orka fortsätta!🙂

  4. kuggekugge skriver:

    Ja vad skulle vi vara utan varandra?🙂 Kram!

Kommentera

