Lite om att utmana sig själv

GB_Karl_Modig_1

Jag tror att jag har nämnt det tidigare på bloggen, men just nu håller jag på och jobbar med ett bokprojekt som jag medvetet (och lite omedvetet) har gjort så annorlunda från min debut, Superkrafter, som möjligt.

Så nu tänkte jag skriva lite om det och hur jag tror att det har gjort mig till en bättre författare.

 

 

Det första läsaren kommer märka är att perspektivet är annorlunda. I Superkrafter var det två huvudkaraktärer som förde historien framåt i tredjepersonsperspektiv. Jag tyckte att det var skönt för då kunde jag hoppa fram och tillbaka mellan deras tankar och det var ett enkelt sätt att skapa små ”cliffhangers”. I det nya projektet skriver jag istället utifrån jag-perspektivet och med bara en huvudperson. Det var rätt läskigt först då jag nästan aldrig skriver i det perspektivet men jag tror att det har fått både mitt språk att bli bättre och annorlunda (på ett bra sätt).

Den andra större skillnaden, för mig i alla fall, är hur jag skriver dialog. I Superkrafter använde jag citationstecken ” ” men i det här projektet blir det talestreck, -, som används. Jag vet inte om det är något som läsaren kommer tänka på eller ens märka, men för mig har det varit en stor förändring och också gjort att jag fått en ny syn på min dialog. Den blir liksom mer avskalad och närmare hjärtat med talestreck.

Sen har jag också bestämt att själva boken ska skrivas på ett annat sätt. Superkrafter var en rätt vanligt ordnad bok, det var förvisso perspektivbyten mellan Oscar och Klara men annars var det vanliga kapitel. I det nya projektet blir det ingen tydlig kapitel-indelning på samma sätt. Istället blir det som små ”avsnitt” på allt från 1 sida till 7-10 sidor. Ett avsnitt kan vara så lite som bara några meningar. Se boken Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag för exempel (superbra bok förövrigt!!)

En annan sak jag märkt när jag skrivit i jag-perspektivet är att det har kommit närmare mig. Alltså att saker som har hänt mig får hända huvudkaraktären på ett sätt som inte kunnat hända mina andra huvudkaraktärer.

 

Så, på det sättet har jag försökt att utmana mig själv med det här projektet och jag måste faktiskt säga att det är på väg att bli så jävla bra. Ibland läser jag och blir imponerad av mig själv, faktiskt. Och jag tror att den är så bra därför att jag bestämde mig för att utmana mig själv. Det fick mig att ta de första, läskiga steg.

 

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lite om att utmana sig själv

  1. Ping: Spänd förväntan | Debutantbloggen

  2. Christine skriver:

    Ååhh, låter ju jättespännande! Och roligt att du märkt sådan skillnad!! Tycker det är kul det där med talstreck, för jag upplever det precis tvärt om, jag tycker talstreck gör att det ofta känns mer krångligt att läsa, på något vis. Vi använder talstreck i våra böcker på jobbet, och ibland vill jag morra högt när någon först säger något, sen kommer det en lång mening där de gör något, och sen säger de något igen och gaahh, det blir så weird när man använder talstreck då; allt ska liksom fortfarande höra ihop, men man måste förstå att hälften av det är något som inte sägs utan görs och ååhhhh….

    Men låter iaf mycket spännande med det du håller på att skriva!😀

    • Hannibal skriver:

      Exakt, Christine, jag håller med du!

      Jag brukade använda talstreck, för jag tycker det är lite snyggare, men jag tycker det blir otydligt när man avbryter talet med en händelse, eller låter talaren agera innan den fortsätter prata. Så nu använder jag mig uteslutande av citattecken, för tydlighetens skull men på estetikens bekostnad.

      • karlmodig skriver:

        Tack Christine!😀
        Ja, man måste verkligen vara mycket mer noggrann och konsekvent när man skriver med talstreck. Men det är lite det som blev det roliga med att skriva på det sättet, jag fick utmana mig själv och sättet jag skriver dialog på.

Kommentera

