Författar-skolstart?

Charlotte CederlundSnart är det september och i Lund dallrar redan luften av skolstartsnerver. Stan har börjat fyllas på av studenter, unga (och mindre unga) människor som är redo för en akademisk nystart. Det är nollningar och novischevenemang vart man än vänder blicken och luften är tung av alla förväntningar.

Förra året var jag en av dem som hade höga förväntningar. På mitt andra försök blev jag antagen till Lunds Författarskola och trots att jag var gravid och tvungen att behålla mitt heltidsjobb för att maximera min föräldrapenning så bestämde jag mig för att börja. Den 31:e augusti var det upprop och jag minns fortfarande hur mixen av upphetsning och nervositet gjorde mig hög på vägen dit. bild (10)Att bli antagen betydde så mycket för mig. Dels att någon trodde på min talang och ville hjälpa mig att odla den starkare, dels att jag skulle få bli en del av ett skrivande sammanhand.

Innan Författarskolan var jag mer eller mindre självlärd i mitt skrivande. Eller ja, egentligen är det väl en sanning med modifikation. Det var snarare så att jag själv ansvarat för min egen skrivutbildning. Med Middagsmörker blev jag coachad, testläst och lektörsläst. Men allra mest gnetade jag på och skrev om och om och om igen fler gånger än jag egentligen vill räkna. Jag hade aldrig gjort några skrivövningar, jag hade aldrig diskuterat litteratur. Men jag hade läst skrivarhandböcker och skrivarbloggar från den dag då jag bestämde mig för att ta upp skrivandet igen.

SchemaEftersom jag egentligen inte riktigt visste vad jag skulle förvänta mig av Författarskolan hängde jag bara med. Gick på föreläsningar om prosa och lyrik, föreläsningar om gestaltning och dialog och föreläsningar om berättarteknik. Jag antecknade flitigt, gjorde mängder av inlämningsuppgifter och diskuterade mitt projektarbete (det romanmanus som är utbildningens tvååriga mål). Det var roligt att bombarderas med skrivtips och det var otroligt givande att få sitta i responsgrupper och diskutera varandras texter. Det var mindre roligt att sitta på dåligt förberedda föreläsningar och om och om irriteras av undermålig information om allt från inställda föreläsningar till ändrade inlämningsuppgifter.

Jag hade bara hört bra saker om Författarskolan när jag började, som ni förstår är jag inte riktigt lika snabb att sälla mig till kören av enbart positiva röster. Kanske beror det på att jag jobbade heltid samtidigt som jag pluggade och därför irriterade mig mer på de administrativa problem som utbildningen hade, kanske beror det på att jag var gravid och mindre tolerant generellt, kanske beror det på att jag ALLTID har varit extremt kritisk mot de utbildningar jag har gått, kanske beror det på att jag skulle få min första bok utgiven och därför redan hunnit ta ett jättekliv in i den bransch som utbildningen skulle ta två år på sig att förbereda oss för. Oavsett så körde jag på och hittade min egen väg. Jag deltog i det som var obligatoriskt och det som intresserade mig och struntade i resten, och jag orkade nästan hela vägen fram till terminens slut innan kroppen och knoppen sa ifrån.

Just nu är jag föräldraledig från utbildningen och jag hoppas kunna bild 2 (9)börja igen till våren. Varför, tänker du kanske då. Varför ska jag börja igen om jag nu inte tyckte att utbildningen var så där fantastisk som alla sa. Jo, för att de delar som var bra var så grymt bra att de väger upp för resten. Att diskutera texter i mindre grupper tillsammans med en lärare (publicerad författare) är otroligt givande och att få arbeta med ett romanmanus tillsammans med en handledare är den största skrivlyxen jag haft. Det är mer än väl värt en sämre administration och kommunikation och kompenserar definitivt för ett par mindre väl förberedda föreläsningar.

Jag skulle absolut rekommendera Författarskolan till någon som är intresserad av att få ett skrivande sammanhang med många nya bollplank som kan hjälpa din text framåt. Däremot när det kommer till själva hantverket tror jag att det finns andra sätt som fungerar minst lika bra som föreläsningar. Jag har själv läst handböcker och studerat andra författares texter i detalj och jag är rätt övertygad om att det gett mig mer än de föreläsningar på ämnet som jag gick på förra hösten. Men alla är vi olika!

Har du gått en skrivarutbildning? Vad är dina erfarenheter? Eller ska du kanske börja på en utbildning nu i höst? Vad har du isf för förväntningar? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Författar-skolstart?

  1. Henrik Widell skriver:

    Jag har alltid känt mig kluven till det där med författarutbildningar. Å ena sidan verkar det ju hur läckert som helst att få rikta alla sin energi på att skriva, få värdefulla tips och råd från lärarna (som jag i alla fall utgår från att de vet vad de talar om), men samtidigt; de kurser jag har tittat på verkar alltid innehålla ett visst mått av att man ska läsa varandras texter och komma med kritik. Min erfarenhet av det är att det blir väldigt mycket av:

    … jag tycker att texten verkligen ger en känsla av … ja, ni vet … ett djup … en själsligt djup som man …

    Och så fortsätter det. Kanske lite raljerande men man hamnar lätt i ett djupt hål med flum och jag har dåligt med tålamod med sånt. Samtidigt har jag alltid haft den där illavarslande känslan av att de delas ut ovedersägliga sanningar och aha-upplevelser på löpande band på de där utbildningarna, och att jag går miste om dem. Därför är det, från mitt egen egoistiska perspektiv, skönt att höra att du kan skjuta de föreställningarna i sank, ha ha.
    Jag har gått samma skola som dig där, Charlotte, studerat författare jag gillar och läst skrivarhandböcker av folk jag har förtroende för. Och det har funkat! Beviset är att jag faktiskt lyckats lura ett förlag att skriva avtal med mig : -)

Kommentera

