Gästblogg: Från tanke till verklighet – hur når man ut med sin bok?

AWAnna E Wahlgren har tidigare medverkat i ett dussintal antologier och romandebuterade i början av augusti med den psykologiska spänningsromanen Skuggan av henne.

Så du har skrivit en bok? Grattis! Allt slit och arbete har äntligen lönat sig och du får snart se resultatet. Visst vore det skönt att nu luta sig tillbaka och se hur böckerna rasar ut från lagret till sina nya läsare?

Mm … Riktigt så fungerar det ju inte. Talar du inte om för världen att boken, och du, finns så är risken stor att du inte säljer särskilt många exemplar. Och det kan vara helt okej beroende på vad man har för mål. Vill man dock bygga upp sin läskrets kan det vara bra att göra upp en plan, framför allt om du som jag ger ut på hybridförlag eller på egen hand. Och gärna i god tid innan boken kommer. Så vad gör man? Det tänkte jag gå in lite närmare på denna söndag.

För tre veckor sedan släpptes min debutroman Skuggan av henne och redan för ett halvår sedan började jag planera marknadsföringen. Här är mina, högst amatörmässiga, erfarenheter.

– Redan innan boken är här kan det vara bra att fundera på att annonsera i Svensk Bokhandel. I tidningen eller katalogen som når ut till alla bokhandlare och bibliotek kan det vara värt att synas med namn och omslag. Som debutant får du dessutom ett debutantporträtt på en helsida inkluderat i annonspriset. Här gäller det dock att vara ute i god tid. Katalogen med höstens böcker kommer exempelvis redan i början av juni, med manusstopp i slutet av april. All info samt priser finns på hemsidan svb.se.

– Beroende på vilken målgrupp du har finns det säkerligen magasin som skulle kunna vara intresserade av din bok. Här gäller det också att vara ute i god tid då tidningarna ofta kommer ut med bara ett nummer per månad, speciellt runt helg- och semestertider kan planeringen ligga långt fram. Bläddra i tidningarna och kolla vem som är kulturredaktör eller liknande och kontakta den personen direkt. Kort information om dig och boken(varför ska de skriva om just din bok?) räcker och en förfrågan om de skulle vara intresserade av ett recensionsexemplar.

– Några veckor innan släpp kan det vara läge att kontakta bokbloggar. Ett suveränt sätt att nå ut till sin målgrupp och få recensioner av dedikerade bokläsare. Ta kontakt och berätta lite om dig själv och boken. Har du tur får du napp. Ett tips är att om du hittar en bokblogg som passar genren du skriver i, sök upp bloggen på instagram och studera listan av följare. Med största sannolikhet finner du där många andra bloggar med samma inriktning. Här kan du också välja när du vill att boken ska synas genom att själv välja ett recensionsdatum som passar dig. Kan vara bra att fördela ut synligheten i media tiden runt släppet.

– När vi ändå varit inne på tidningar så finns det fler alternativ. Veckotidningar som passar målgruppen, kvällstidningar, lokaltidningar. Många orter har gratistidningar som delas ut varje vecka. Har du skrivit om något särskilt ämne kan du vända dig till branschtidningar, är du anställd inom ett särskilt område kan du kontakta
facktidningen eller liknande. Personligen har jag fått väldigt positiv respons från just
lokalpress och facktidningar. Genom Bonniers självpubliceringstjänst typeandtell.se
kan man gratis ladda ned mallar för pressmeddelande, säljblad m.m. Mitt tips är att
skriva flera olika pressmeddelanden där du vinklar dem efter mottagaren. Till
lokalpressen lyfter du t ex fram hur uppväxten i staden lett fram till skrivandet, till
facktidningen lyfter du hur skrivandet går ihop med arbetet. Tänk stort, att servera
dem en färdig nyhet ökar chansen att de skriver om dig.

– Finns det en särskild historia bakom boken, eller kanske runt ditt eget livsöde? Tveka
då inte att kontakta exempelvis morgon-tv och tidningar. Där det finns en historia
finns det också att intresse av att sprida den. En artikel om dig ökar intresset och
öppnar ögon, både för dig och för boken.

– När det blir dags för släpp är det klart det ska firas! Här har du möjlighet att bjuda in
alla du känner och några till för att sprida ordet om boken och förhoppningsvis sälja en
del böcker. Har du möjlighet att bjuda på dryck och tilltugg är det trevligt, om inte kan
du kolla om exempelvis det lokala biblioteket eller bokhandeln vill samarbeta kring ett
event för att fira släppet, då slipper du även fundera över lokal. Innan släppet tryckte
jag upp bokmärken där jag tackar för det utmärkta valet av bok, samt ödmjukt ber läsaren att gärna dela sin upplevelse i sociala medier, boktipset etc. I slutändan är jag
övertygad om att det är orden från läsarna som ger bäst spridning.

– Lagom till släppet är ett bra sätt att synas att köpa en annons på Facebook. Där väljer
du själv åldersgrupp, kön, geografiskt område samt intressen på den utvalda
målgruppen. Välj vilken budget som passar dig, behöver inte gå loss på alltför många
kronor, och låt sedan Facebook göra jobbet. Jag nådde, trots snävt val av målgrupp, ut
till runt tretton tusen personer med min annons.

– Sociala medier är en guldgruva för att synas och nå ut. Dela med dig av din vardag
som författare, använd dem till tävlingar där du lottar ut några exemplar av böcker.
Gärna tävlingar där deltagarna för att vinna behöver gilla/följa din sida/konto samt
tagga vänner. Du får förhoppningsvis fler följare och fler får upp ögonen för din bok.
Har du tur blir de så intresserade att de köper boken om de inte vinner, om inte har du
förmodligen åtminstone några fer följare.

– Har man inte lyckats få till ett centralt avtal med de stora bokhandelskedjorna kan det
vara knepigt att få in boken i de fysiska butikerna. Trots det är det inte omöjligt,
speciellt när det finns en lokal anknytning och du fått uppmärksamhet i tidningarna.
En del bokhandlare går med på att ta in boken på kommissionsavtal, alltså att de tar in
ett antal böcker direkt från dig och endast betalar för de som säljs i efterhand. Resten
får du tillbaka. De butiker inom Akademibokhandeln som tidigare varit Bokia är lite
friare att göra undantag, vissa köper till och med in ett antal böcker. Är de inte sugna
på kommissionsavtal går de däremot ofta med på signeringar. Du tar med dig egna
böcker och fakturerar sedan bokhandeln det antal som sålts. Ett bra sätt att visa upp sig
och möta läsare, men räkna inte med några långa signeringsköer som okänd debutant.

– Begränsa dig inte bara till bokhandeln, tänk större. Finns det någon större Ica eller
Coop där du bor? Har du någon inredningsbutik eller presentbutik på orten?
Förvånansvärt många blir glada och positiva när man frågar om de vill sälja boken
eller ordna en signering. Åter igen: speciellt när det finns en lokal anknytning, så satsa
lokalt.

– Landet fylls under året av bokmässor på olika orter, självklart med den största i
Göteborg under september. Har du inte möjlighet att genom förlag eller på egen hand
delta i en monter kan du alltid mingla runt och knyta kontakter. Ladda upp med en
bunt visitkort med bild av din bok och ta på dig bästa leendet. Säkert har du också
något evenemang i närheten av där du bor. För egen del ledde en artikel i
lokaltidningen till att jag blev inbjuden till ett litterärt samtal under den lokala
litteraturfestivalen, vilket också visar hur bra det är att synas i pressen.

För att sammanfatta ovanstående: tro på dig själv! Och våga försöka. Det värsta som kan
hända är att du får ett nej. Lär känna din målgrupp och vad som är speciellt med just din bok. Var upptäcker du själv böcker du vill läsa? Vad kan du göra för att själv synas där? Börja lokalt och arbeta dig utåt. Det är du och boken värda.

Följ mig gärna på Facebook: http://www.facebook.com/annawahlgrenforfattare

Advertisements
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Gästblogg: Från tanke till verklighet – hur når man ut med sin bok?

  1. Skriviver skriver:

    Vad kul att du gästbloggar här! Det var suveräna tips, sparar dem för senare användning 😉

  2. Pia Widlund skriver:

    Jättemånga bra tips. Snart är det dags att marknadsföra bok nummer 2 och jag ska lägga dina tips på minnet!

  3. charlottecederlund skriver:

    Vilket toppenbra inlägg Anna! Tror många kan ha stor nytta av dina erfarenheter!

  4. Vad roligt att se dig här idag 🙂 Och vilket bra informativt inlägg med så handfasta praktiska råd. Sådant uppskattas!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s