Klassbesök!

GB_Karl_Modig_1

I fredags (26/8) åkte jag på klassbesök i samband med Sigtuna Litteraturfestival! Jag hade faktiskt inte varit särskilt nervös innan. Redan i maj (eller kanske april) så fick jag förfrågan via mail och tackade ja. Sen gick sommaren och jag tänkte att det där klassbesöket, det låg långt fram i tiden. Och sen blev det augusti och jag insåg att shit, snart ska jag stå framför en hel högstadieklass och prata.

 

Men via mail fick jag veta att klassen tydligen var ”engagerad” och de undrade om jag ville att de skulle förbereda något. Så de fick förbereda frågor och även tänka på vilken deras favoritfilm/serie/bok är.

Och konstigt nog kände jag mig inte så nervös. Jag vet inte riktigt varför. Jag har inte gjort så många besök/träffar innan, och det har var nog första gången som jag skulle stå framför massa människor och bara prata. Hela kalaset skulle hålla på i 45 minuter, det är väldigt mycket tid.

Så vaknade jag på morgonen i fredags och fick ett sms av min förläggare (som redan var på plats). Det hade hänt en olycka vid Rosersberg så pendeltågen gick bara till Upplands-Väsby, vilket är några stationer innan Märsta. Och det är jättelångt mellan stationerna. Men jag satte mig på pendeltåget och när jag fick hoppa av i Upplands-Väsby fick jag ta en taxi vidare till Märsta (Förlaget/SL betalar <3).

När jag kom fram så stod klassen redan utanför och väntade. Jag skulle framträda inne i Märsta bibliotek (vilket var superfint, rekommenderar starkt!). Det fanns en scen med mitt namn på och efter några minuter fick klassen komma in…

Jag började med att prata lite kort om mig själv och sen fick klassen ställa frågor. De hade jättemånga! Det var allt från Vilken inspiration hade du till boken?  och Hur lång är du? till Vilket fotbollslag hejar du på? Jag tycker det är kul när det är högt i tak och man kan bli lite ”personlig”. Sen fick barnen berätta vilka var deras favoritfilmer och sen gjorde jag en övning där vi kolla om deras favoritfilmer klarade av Bechdel-testet. Som avslutning fick jag signera några böcker och ta några foton med klassen (surrealistisk känsla).

Jag hade blivit lite nervös på pendeltåget dit, men klassen var jättesnäll och allting gick jättebra. 5 av 5 toasters!

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

