Att hantera feedback

Charlotte CederlundDen här veckan har jag fått feedback på Gryningsstjärna från mina tre testläsare och från mitt förlag. Jag hade sett fram emot den med skräckblandad förtjusning, för samtidigt som jag vet att feedbacken är a och o för att göra mitt manus bättre så kändes det skitläskigt att jag låtit dem läsa ett manus jag pressat ur mig på bara tre månader. Tänk så hatade de hela skiten? Tänk så tyckte de att jag skulle slänga allt och börja om – igen?

Feedbacken jag fick var omfattande, allt från små detaljer till förslag om delar av handlingen som helt kan tas bort. Alla hade läst på sitt sätt och fokuserat på det som var viktigt för just dem. Sammanfattningsvis kan man säga att storyn är lite tunn, vissa händelser upprepas för mycket, det finns ett par onödiga klichéer, en karaktär blir lite väl mycket karikatyr, en annan karaktär är alldeles för vag.

Att höra sådana kommentarer kan såklart svida. Det är lätt att känna att man inte räcker till, att man aldrig lyckas hela vägen trots att man gör så gott man kan. Kanske vill man ge upp. Slänga manuset man jobbat så hårt med och börja om på något nytt. Men det ska man såklart inte göra. För feedbacken, hur hård den än må vara, finns där av en enda anledning. Att hjälpa ditt manus att gå från okej till briljant.

Kanske var det i just detta fall en fördel att jag skrivit manuset så fort. För så snart jag försäkrat mig om att ingen av läsarna hatade mitt manus och att ingen tyckte att det passade bäst som brasvirke så sög jag i mig kommentarerna med hull och hår. Jag vet att mitt manus inte är färdigt, jag vet att det kan bli så mycket bättre. Och feedbacken har gett mig massor med idéer och nya uppslag och nu känner jag mig riktigt taggad att ta fram köttkniven och karva fram en ännu bättre historia.

För att hantera feedback måste man se den för vad den är, tips som kan göra din text mycket bättre. Det handlar också om att lära sig skilja på texten och det egna jaget. Du är inte din text, därför är kritik mot din text inte kritik mot dig utan bara mot något du skapat. Och du kan alltid skapa bättre!

Naturligtvis är det lättare sagt än gjort att tänka så, men samtidigt är det nog något man måste lära sig om man vill bli en publicerad författare. För innan din bok ens når Gryningsstjärna3bokhandelns hyllor så har den troligtvis kommenterats av såväl testläsare som lektörer, redaktörer och förläggare och när den väl är ute i handeln är det fritt fram för recensenter och läsare att säga sitt. Om man skriver för att läsas kommer feedbacken komma oavsett om man vill det eller inte, då gäller det att man har övat sig på att hantera den. Att man helt enkelt har lärt sig att suga åt sig de positiva bitarna för att stärka självförtroendet och sedan sortera de negativa bitarna i två högar, det man håller med om och vill använda för att ändra texten och det man inte alls håller med om och därför ignorerar.

Jag höll faktiskt med om den mesta feedbacken jag fick, däremot håller jag inte alltid med om de föreslagna lösningarna jag fått utan kommer hitta mina egna vägar. De positiva åsikterna har jag sparat långt in i hjärnbarken för att ta fram igen när skrivandet känns tungt och tråkigt. För Gryningsstjärna är spännande, imponerade välskrivet med tanke på min korta skrivprocess och det är tydligt att jag har utvecklats i mitt skrivande sedan Middagsmörker! Hur peppande är inte det att höra? 🙂

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Bok två, Charlotte Cederlund, Debut, Författarliv, Gryningsstjärna, Omslag, råmanus, redigering, Skrivprocessen, Uppföljare. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att hantera feedback

  1. spegelbollen skriver:

    Tror Neil Gaiman sa det, att om någon säger att något inte funkar i ens text har de vanligtvis rätt, men om de säger exakt hur det ska fixas har de vanligtvis fel. 😛

    • charlottecederlund skriver:

      Oh, isf håller jag helt med Neil! 😀 Men testläsare är grymma på att få igång de små grå och inte sällan tycker jag att deras kommentarer kan generera hur mycket nya bra idéer som helst! 🙂

  2. Ulrika skriver:

    Jag tycker att det är så himla svårt att veta vilken feedback man ska lyssna på! Generellt har jag fått enormt bra respons från förlag, medan jag haft testläsare som sagt att jag ska lägga ner projektet.

    • charlottecederlund skriver:

      Ja, det är såklart svårt och det enda man kan göra är att gå på sin magkänsla. En testläsare som tycker att du ska lägga ner har ju uppenbarligen inte förstått syftet med hens roll, alla texter kan bli bättre och det är ju precis det som testläsningen handlar om! Jag har haft läsare som tyckt att mitt manus var klart för utgivning när jag innerst inne visste att så inte alls var fallet, det är inte heller så kul för då står man helt ensam och vet att man har en massa jobb att göra men ingen som kan peka en i rätt riktning! Kul iaf att du fått fin respons från förlag, är du utgiven eller på gång att bli?

Kommentera

