Lördagsenkät: Vad lyssnar du på när du skriver?

GB_Karl_Modig_1Karl: Jag tycker mycket om att lyssna på soundtracket till gamla disney-filmer och även andra filmer som jag tycker om. Så här är listan jag lyssnar på när jag skriver. Sen har jag också en lista till när jag ska skriva action-scener, som är lite mer hetsig med mer house/electro etc.

 

 

 

 

Profilbild

Anna: När jag skriver tycker jag om att ha musik på i ett annat rum, så att det mest blir en bakgrund en bit bort. Allra mest gillar jag när min man lägger på skivor med band jag knappt vet vad de heter, då riskerar inte min koncentration att brytas för att jag börjar sjunga med. Några favoriter han introducerat för mig är Blood Orange, Avalanches, Frank Ocean, Erykah Badu, Janelle Monáe och Real Estate. Hemma lyssnar vi mest på vinyl, det är toppen när jag sitter och skriver eftersom det innebär naturliga bensträckare när skivan måste vändas.

Charlotte CederlundCharlotte: Jag lyssnar inte alltid på musik när jag skriver, ibland vill jag hellre ha det tyst. Oftast är det när jag känner att jag verkligen måste koncentrera mig, typ när det handlar mer om finlir än om flow. Men när jag väl vill ha musik då lyssnar jag på filmmusik. Mycket Hans Zimmer (Interstellar, Inception mfl.) och Alexandre Desplat (Twilight, Harry Potter mfl.). Jag gillar att hitta rätt låt till rätt scen, när jag väl gjort det kan jag lyssna på just den låten tills scenen är färdigskriven. När jag skrev en av de sista scenerna i Gryningsstjärna gick GOT-låten Mhysa av Ramin Djawadi på repeat. Det blev en jävligt bra scen om jag får säga det själv!🙂

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_nCamilla: Jag lyssnar väldigt, väldigt sällan på musik när jag skriver. Jag kan koncentrera mig med musik, men jag föredrar tystnaden. Kanske för att vardagslivet är så väldigt fullt av ljud (och oljud) hela tiden. Då är det skönt att helt få vila i orden, och i tystnaden.

 

 

 

IMG_8645Ida: Jag har ju redan berättat lite om vilken musik jag inspireras av, men den jag faktiskt lyssnar på när jag skriver. Det brukar vara lite samma. Är det inte Bach eller Vivaldi, så kan det vara ett soundtrack. Bravehearts soundtrack har varit en favorit, och för tillfället är det alltid soundtracket till Jordskott som åker på. Ganska ofta blir det folkmusik. Jag har även en spellista med låtar som jag av olika anledningar associerat till det jag skriver, och den kör jag ibland när jag behöver hitta rätt stämning. I vilket fall som helst har jag jämt på musik när jag skriver.

 

 

Ps. Ingen har väl missat att det snart är dags för höstens bokfest – Bokmässan i Göteborg! Hela debutantbloggsgänget kommer att vara på plats och vi tycker såklart att det vore extra roligt att träffa er som läser bloggen. Därför bjuder vi in till en debutantbloggsträff! Fredagen den 23 september klockan 13:00 i R3 är det som gäller för att få se de här trevliga ansiktena irl. Lägg in i planeringen omedelbums! Ds.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördagsenkät: Vad lyssnar du på när du skriver?

  1. Hannibal skriver:

    Själv lyssnar jag mycket på musik, och jag håller ständigt utkik efter nya CD-skivor som behöver införskaffas. (Ja, jag vet..)

    Men när jag skriver vill jag ha det tyst omkring mig. Åtminstone inte någon som sjunger eller pratar, för då stjäl det all min uppmärksamhet. Jag antar att akustisk musik kunde funka – det är väl därför filmmusik och klassiskt är så populärt?

    Jag vrider upp volymen i rockomobilen istället, till exempel när jag kör till jobbet eller dagis. Då kan jag skrika och ge mig hän utan att skämma ut mig eller störa någon annan

Kommentera

