När jag insåg att jag inte var tillräckligt nöjd

GB_Karl_Modig_1I april förra året började jag skissa på idéer till en uppföljare till Superkrafter – på gott och ont. Min tanke var att det skulle vara en fristående uppföljare. Det skulle vara nya huvudkaraktärer som skulle driva historien, huvudkaraktärerna från på gott och ont skulle vara med men som bikaraktärer. Läsaren skulle (förhoppningsvis) hoppa in och läsa bok 2 utan att ha läst bok 1, men om man läst bok 1 skulle man få ut mycket mer av bok 2. Lite som superhjälte-serietidningar/filmer så var min tanke att bygga ett sorts universum där historierna hängde ihop men också var fristående ifrån varandra.

 

Så i juli förra året började jag skriva på uppföljaren. Det blev tre nya huvudkaraktärer med nya superkrafter. Platsen blev ny, istället för Spånga så skulle boken utspela sig på en militär anläggning. Tänk lite som Hogwarts fast med lite mer befäl som skriker order och mer skog. Det blev en lite mer ordentlig superskurk den här gången också. Lite mer tredimensionell och den röda tråden blev tydligare genom historien. Jag hade planerat rätt mycket av boken i för väg, men den var ändå rätt rörig när jag skickade in den till min förläggare någon gång under förra hösten. Jag fick respons och i våras började jag arbeta på den nya versionen.

En superskurk utökades till tre superskurkar men jag ändrade mig och i slutändan blev det två superskurkar. Logiska hål täpptes till. Huvudkaraktärernas superkrafter utvecklades och likaså deras personligheter. Historien blev mer spännande, skämten blev roligare och ögonblicken blev ännu mer känslosamma. Allt som allt, historien blev bättre.
Eller, jag tyckte det just då.

(Förövrigt borde jag kanske säga att jag inte har skrivit på något kontrakt för den här boken.)

Men nu har det gått över en månad sen jag skrev klart senaste versionen. Jag har hunnit tänka och jag tror att jag har kommit fram till en sak. Även om förlaget skulle bestämma sig för att ge ut den här boken så är jag inte så säker på att jag vill ge ut den. Jag känner mig inte så säker på att den är den boken som jag egentligen vill skriva. Jag vet inte riktigt, det är en konstig känsla. Men det är också en stark känsla som jag haft i några veckor nu.

Det låter kanske sorgligt, jag vet inte, men egentligen är det nog inte det. Det är nog rätt nyttigt att kunna reflektera över det man skrivit. PLUS att jag håller på och skriver på ett annat projekt (vilket är det projekt jag oftast pratar om här på bloggen) som har potential att bli så jävla bra.
Just nu känner jag mig inte säker på att uppföljaren till Superkrafter är så pass bra att jag vill försöka få den utgiven. Men det skulle också kunna vara en tillfällig känsla, jag vet inte. Vi får se nästa vecka hur jag känner!

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till När jag insåg att jag inte var tillräckligt nöjd

  1. Ping: SorgeBOKEN | Debutantbloggen

  2. Ping: Spänd förväntan | Debutantbloggen

  3. Henrik Widell skriver:

    Tufft beslut, men det är ändå starkt att du tar den diskussionen med sig själv. Men för att göra det beslutet ytterligare lite svårare undrar jag om du har hört storyn om hur Stephen King tog sig ur kontraktet med sitt första förlag, Doubble Day? Förlaget såg ingen framtid med King och King var besviken på förlaget för att de inte kostade på hans böcker någon marknadsföring. Han hade kontrakt på fyra böcker och grävde fram ett manus ur byrålådan som han själv inte ens gillade. Det hade legat där i flera år och King tyckte inte att det höll för publicering. Han gillade inte hur historien ”just spiraled down into darkness.” Så han gav det till Doubble Day för att fullfölja sitt kontrakt. Boken ifråga var Jurtjyrkogården som mer eller mindre över en natt gjorde Stephen King till en litterär superstjärna… Något att tänka på🙂

  4. Pia Widlund skriver:

    Angenämt problem, kör krona o klave!

Kommentera

