Om naturligt snygga kurvor

IMG_8645När jag skrev Forsdansen hade jag ingen aning om vad jag höll på med, på många sätt. Dels var jag en liten författar-bebis som inte hade full koll på det där med hur man skriver, och dels hade jag noll koll på vad som faktiskt skulle hända i boken. Jag hade ju en vision om väsen och människor i en skogsglänta, och så hade jag en början. Eller – den där dagen då jag skrev det första fick jag en början för det var inte något jag planerade. På den tiden var jag själv ganska ung och gick på gymnasiet, och det låg nära till hands att skriva lite high-school-klyschigt och humoristiskt. Det hela blev inte mer än ett par sidor och låg som ett bortglömt dokument i datorn i några år. Men sedan tänkte jag att det kunde vara kul att spinna vidare på det och satte igång. Jag var fortfarande inte riktigt i form, för det hela mynnade ut i någon ganska löjlig kärlekshistoria av den extra ostiga sorten. Sedan grep författargudarna in och välsignade mig med datorhaveri så att en 4000 ord eller så försvann spårlöst. När jag skrev om dem blev den goda karaktären ganska rejält mycket mer osympatisk och det var då jag kom igång på allvar. Efter den händelsen skrev jag boken, men jag visste ändå inte vad som skulle hända. Jag upptäckte historien allt eftersom och det var hur häftigt som helst.

Det som är intressant i det hela är att jag hade verkligen ingen aning om vad jag höll på med när jag skrev det där tidiga utkastet. Det var först i efterhand jag läste in mig mer på dramaturgi och sådana saker, men när jag tittar på Forsdansen och jämför med alla diagram för hur en historia ska byggas upp så stämmer det klockrent!

Vad beror det på? Är det kanske så att jag har snappat upp saker omedvetet när jag läst alla enorma högar med böcker som jag avverkade under min uppväxt? Jag tror det. Jag tror också att det är så att när man skriver en historia helt planeringslöst så blir det lite som att själv läsa eller uppleva den, och då kanske man omedvetet lägger in förväntningar på var den ska ta vägen. Man förväntar sig en vändpunkt eller ett klimax, och då blir det automatiskt så att det kommer in i texten. Den dramaturgiska modellen finns ju av en anledning, det är ju så en majoritet av historierna mår bra av att vara uppbyggda (självklart finns undantag). Det är det som tilltalar oss, och kanske också det vi omedvetet producerar. Egentligen är det nog en fråga om vad som kom först, hönan eller ägget?

Det är spännande nu också. Jag har faktiskt aldrig planerat mitt skrivande så mycket som jag gör nu med tredje boken, men det är en nödvändighet. Något som jag inte ens nu planerar är dock just den dramaturgiska kurvan. Jag stoppar inte in en händelse för att det i teorin ska vara en vändpunkt där, jag vet liksom ändå instinktivt att det ska vara det. Och samma sak. När jag tittar på mitt synopsis för tredje boken så sitter den dramaturgiska kurvan som ett smäck.

Jag tror att det fungerar såhär för väldigt många.

Men kommer dramaturgin automatiskt för att vi tagit del av så många historier, eller tar vi del av så många historier med likadan grunddramaturgi för att dramaturgin finns som en gemensam psykologisk beröringspunkt? Jag skulle egentligen vilja isolera 100 kreativa själar helt från omvärlden från födseln och få dem att skriva historier. Hur skulle den dramaturgiska grunden då se ut? Skulle vi se samma mönster som idag?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om naturligt snygga kurvor

  1. icafischerstrom skriver:

    Åhh, vad kul att den sitter! Jag har fortfarande lite problem med min, men hoppas att sätta den nu i höst. Jäkla kurvorna. Har du något lästips om just dramaturgiska kurvor?

Kommentera

