Det fantastiska författarlivet

Charlotte CederlundFör mig handlade skrivdrömmen länge om att bli utgiven. Att få hålla min bok i handen och se den i en bokhandel var så långt som min ambition sträckte sig. Men när förlagsavtalet väl var påskrivet och samarbetet med förlaget tog fart på riktigt började jag inse att det bakom boken fanns ett helt författarliv som jag knappt hade reflekterat över.

Innan jag blev utgiven trodde jag att det bara var etablerade författare som fick en massa roliga förfrågningar. Författare som Sara Lövestam, Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Författare som har gett ut flera böcker och har hängivna läsare som mer än gärna kommer och lyssnar på vad de har att säga. Författare som jag gärna själv går och lyssnar på. Därför hade jag inte en tanke på att det kunde bli aktuellt för mig och när förfrågningarna faktiskt började trilla in några veckor efter releasen blev jag förvånad, glad och rörd.

Jag vet att det finns många skribenter där ute som är helt ointresserade av den del av författarskapet som går ut på att synas och höras. Jag är inte en av dem. Jag har alltid varit social och tycker om att prata med människor som jag inte känner. Det är något jag gör en hel del i min roll som brandingenjör och det är något som jag ser fram emot att göra i min roll som författare. Att få prata om min bok och mitt skrivande är en enorm lyx för mig, nästan en lika stor lyx som den där utgivningen jag drömde så länge om.

Under våren smygprovade jag mina författarvingar och pratade inför BTJ och deltog i en författarpanel (tillsammans med Karl!) på ett ungdomskonvent. I höst väntar flera roliga författarsamtal i bland annat Lund, Hässleholm och Malmö. Dessutom ska jag få åka till Kiruna och delta på deras kulturdagar, något jag verkligen ser fram emot eftersom det ger mig en möjlighet att se de miljöer jag skrivit om så länge. Men allra först är det såklart Bokmässan i slutet av september. Jag ska vara på plats alla fyra dagar och det känns verkligen superkul att få uppleva mässan som något mer än bara en endagsbesökare!

Jag känner mig extremt lyckligt lottad som får göra alla dessa roligheter och jag hoppas att detta bara är början. För nu har min skrivardröm vidgats. Jag vill skriva och ge ut böcker men jag vill också ha ett fantastiskt författarliv, ett författarliv som innebär att jag får åka runt och prata om min bok och mitt skrivande inför folk som faktiskt är intresserade!

Om ni kommer till Bokmässan och vill säga hej så hittar ni mig på följande aktiviteter (och mellan dem glider jag garanterat runt och kikar på böcker och annat skojsigt)!

Fredag:
07:30-09:00 Bloggfrukost
15:00 Signering i Opals monter
Lördag:
10:40-11:00 Författarsamtal tillsammans med med Elisabeth Östnäs på Bibliotek- och berättarscenen (D05:12)
13:00-13:45 Seminarium med Siri Pettersen och Johan Egerkrans (storseminarium, vet inte lokal än!)
16:00 Signering i Opals monter
Hoppas vi ses!🙂

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det fantastiska författarlivet

  1. Anna skriver:

    Tjoho!😀 Jag ska dit på fredag med några kollegor från jobbet. Hoppas att vi ses!

Kommentera

