Temavecka: Annas svar på frågorna

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

I vårt lördagsinlägg skrev vi om frågor vi får när det kommer fram att vi har skrivit en bok. Som bonusfråga skrev vi om något vi önskar att folk skulle fråga. Denna vecka kör vi en temavecka på bloggen, där vi svarar på våra frågor i våra respektive inlägg.

 

 

 

 

Folk frågar mig ofta:

Är det inte svårt för dig att skriva en huvudperson som är sexton och kille?

 

Jag tycker att det är en intressant fråga, för inbyggt i formuleringen finns ett antagande om att ålder och kön är det som gör oss människor mest olika varandra. Att det finns en mystik i det andra könet, något magisk och ogenomträngbart som inte går att leva sig in i för den som inte fötts och vuxit upp i det. Och att den som inte är sexton längre inte vet hur det är att vara sexton på riktigt.

Personligen tror jag att ett överdrivet romantiserande av våra olikheter gör oss mer olika än vad vi behöver vara. Min huvudperson John är en person. Han har massor av olika känslor och tankebanor, precis som alla människor har massor av olika känslor och tankebanor. När jag skrev honom fick jag leva mig in i hur han skulle uppleva saker, och göra hans handlingar logiska utifrån hur han är som person. Karaktären John var hela tiden min utgångspunkt, inte ”killen John” eller ”sextonåringen John”.

Att beskriva en sextonåring tyckte jag inte var nåt problem i sig. Som jag tidigare skrivit här är åldern mer ett sammanhang än ett personlighetsdrag, och eftersom jag träffar många sextonåringar i mitt jobb har jag lyxen att få tjuvkika en del på det där sammanhanget. Men återigen, det kan skilja väldigt mycket mellan två sextonåringar. På samma sätt som det kan skilja väldigt mycket mellan två män. Jag kände aldrig att jag var ute efter att fånga essensen i vare sig någon sorts manlighet eller ungdomstillstånd, bara att jag ville skriva en ung killkaraktär som var komplex och ostereotyp.

När jag får frågan om det är svårt att skriva en sextonårig kille misstänker jag att frågeställaren egentligen undrar om jag inte tycker att det är svårt att skriva sex ur en sextonårig killes perspektiv. En kille som har sex med en annan kille, dessutom. Personligen tror jag att samma sak gäller här: Alla har inte sex likadant. Att beskriva hur det känns för John handlar mer om John än att han är kille. Han har vissa grejer han gillar, och att hitta på dem var inte konstigare än att hitta på vad han gillar för musik eller böcker. De rent anatomiska beskrivningarna var inte så svåra att få till, för allvarligt talat, svårt är det faktiskt inte att ta reda på saker.

Slutligen undrar jag om folk som skriver om riktigt kallblodiga mördarmonsterkaraktärer får motsvarande fråga ofta? Eller förutsätts det att thriller- och fantastikförfattare har bättre fantasi och inlevelseförmåga än någon som skriver om kärlek?

 

Jag önskar att folk skulle fråga:

Franks hår står för något mer egentligen, eller hur?

 

Ja! Franks axellånga mörkbruna halvlockar nämns mycket i Du, bara. Dels för att John är kär i det där håret, men också för att det gestaltar Franks sinnesstämning. När han är bekväm släpper han ut det, när han är obekväm sätter han upp det. Jag tänker att det symboliserar kontroll, att strama åt eller att släppa efter. Ibland hänger en slinga ner i Franks ansikte som han hela tiden föser in bakom örat, och på ett par väl valda ställen låter han någon annan dra ur hans tofs. I en scen får han en inbakad fläta, som står för att våga prova något helt nytt och visa nya sidor. Håret var ett av mina roligaste medel för att gestalta hur Frank känner sig i olika situationer.

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, författarens hantverk, Hbtq, Ungdomslitteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

