Temavecka: Karls svar på frågorna

GB_Karl_Modig_1I vårt lördagsinlägg skrev vi om frågor vi får när det kommer fram att vi har skrivit en bok. Som bonusfråga skrev vi om något vi önskar att folk skulle fråga. Denna vecka kör vi en temavecka på bloggen, där vi svarar på våra frågor i våra respektive inlägg.

 

 

 

 

 

 

Nu vet jag inte om det här faktiskt är den fråga som folk oftast ställer, men den brukar komma upp rätt ofta.

Är det en riktig bok?

Jag är inte helt säker på vad folk menar när de undrar om det är en riktig bok. Undrar de om det är en fysisk bok och inte ett dokument på datorn? Undrar de om boken är utgiven på ett ”riktigt” förlag eller självutgiven? Undrar de om ungdomsböcker gills som riktiga böcker? Jag vet ärligt talat inte.

Mitt svar brukar oftast bli något i stil med:
Ja, det är en riktig bok. Man kan köpa den på Akademibokhandeln, Bokus och lite här och där. Det svaret brukar oftast räcka.

 

Men frågan jag önskar att jag fick är:

Men blir verkligen Klara och Oscar kära på riktigt?

De som läst boken brukar utgå ifrån att Klara och Oscar blir kära till slut. Det är ju trots allt en pojke och en flicka som både hånglar och ligger med varandra. MEN. Ja, det finns ett men här. Ett rätt stort men skulle jag våga påstå.

För det första: Klara och Oscar passar egentligen inte alls ihop. Deras personligheter är så åtskilda och deras syn på världen skiljer sig så mycket åt. De har liknande musiksmak, men det är mest för att jag lyssnade på så extremt mycket indie när jag skrev boken.

För det andra (här kommer krutet): Klara och Oscar hamnar i en väldigt extrem situation när de får sina superkrafter. Den enda de kan prata med är varandra. Plötsligt har de förmågan att skada (och potentiellt, döda) människor. De åker runt och letar brott, de stöter på brott, försöker stoppa brott och slåss med nynazister. Det är inte konstigt att Oscar och Klara blir nära varandra. De tror nog också att de blir kära i varandra. Men det är situationen som skapat ”kärleken”, inte de själva. Och med tiden så kommer de tyvärr (smärtsamt nog) inse att de helt enkelt inte är kära i varandra.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

