Temavecka: Idas svar på frågorna

IMG_8645I vårt lördagsinlägg skrev vi om frågor vi får när det kommer fram att vi har skrivit en bok. Som bonusfråga skrev vi om något vi önskar att folk skulle fråga. Denna vecka kör vi en temavecka på bloggen, där vi svarar på våra frågor i våra respektive inlägg.

1. Vad handlar boken om? Är det inte svårt att skriva en hel bok?

  • Jag är verkligen dålig på hisspitchar. Och då menar jag sämst. Det är supersvårt att bara sammanfatta min bok på en eller ett par meningar. Därför får ni den något längre versionen. Min bok är en modern fantasy för unga vuxna (men alla vuxna kan och bör självklart läsa den). På baksidan av boken står följande text: ”18-åriga Tova upptäcker att det hon alltid trott varit folksägner i själva verket är en högst verklig värld, dold i den djupa skogen. Hon försöker lära sig spela fiol men det enda som kommer ut är falska toner. En viktig skolkonsert får henne att lyssna extra noga till morfaderns sägen om hur man kan få musikens gåva genom att offra till Näcken. Men vad som först bara är en rolig fantasi förvandlas snart till en farlig lek där både vännen Signe och fotbollskillen Johan dras med.
    Hon snärjs och förförs av den nyckfulle och hänsynslöse Näcken, och blir en bricka i ett spel mellan fientliga makter. Skogen avslöjar sina hemligheter, såsom skogsrån, älvor och troll, och mörka väsen smyger sig närmare. För den som spelar Näckens polska kan inte sluta spela och de som dansar dansar tills de dör.”
  • Om det är svårt att skriva en hel bok? Nej, skitenkelt. Jag skriver en om dagen. Nä nu skojade jag ju, för ja, det är väldigt svårt. Dels behöver man erfarenhet och kunskap inom språk och dramaturgi, dels behöver man kreativitet och psykologisk fingertoppskänsla. Men det man behöver allra mest är tålamod. En bok är lång, och tar lång tid att skriva. När man håller en bok i handen är det en slutprodukt av ibland åratal av hårt och talangfullt arbete. Sedan tillkommer ju det faktum att när manusets första utkast är färdigt, då har man bara backat ut från garageuppfarten på resan mot att bli utgiven. Det är svårt att skriva en bok, men bevisligen inte omöjligt. De flesta yrken har svårigheter och kräver både talang och kompetens. Man ska inte bli avskräckt av att det är svårt, men man ska vara beredd på det.

2. Varför har du valt vinklingen folksagoväsen i modern tid?

Ja, varför har jag valt det? Jag hade ju lika gärna kunnat skriva en vampyrroman, eller någon nationalromantisk historia om en 1800-tals fäbodvall och dess väsen.

Varför jag inte skriver om vampyrer är för att det känns gjort. I alla fall vad gäller de idéer jag lyckats få fram. Det är också så att det finns så otroligt mycket outnyttjad potential i våra folksägner. Spännande väsen med spännande krafter. Jag vill presentera den gamla tron för en ny och ung publik. Ge den nya kläder och byta format. Det är också därför jag byter tidsepok. Jag skriver inte om den tid man trodde på väsen, jag låter de flytta med in i nutiden istället. Dels blir det så väldigt mycket mer relaterbart, och dels finns det potential för så mycket kulturkrockar, och krockar är kul att skriva om. Generellt så flyter det alltid på bättre när man har en naturlig dramatisk faktor. Vi har alla väsen, som lever ett primitivt liv djupt inne i skogen och skyr det moderna samhället som pesten. Sedan har vi samhället, där teknik och utveckling står i fokus, och där man inte ens tror på väsen längre. Vad händer om man låter de mötas? Dessutom är det en intressanr tankelek för mig personligen. Vad har hänt med alla väsen på en sisådär 200 år? Hur ställer de sig till världens förändringar? Hur ser deras framtid ut?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

