Temavecka: Charlottes svar på frågorna

Charlotte CederlundI vårt lördagsinlägg skrev vi om frågor vi får när det kommer fram att vi har skrivit en bok. Som bonusfråga skrev vi om något vi önskar att folk skulle fråga. Denna vecka kör vi en temavecka på bloggen, där vi svarar på våra frågor i våra respektive inlägg.

Den vanligaste frågan jag får är:

Har du samiskt påbrå/Är du same?

Denna fråga är verkligen vanligast – helt utan konkurrens. Jag tror att 99% av de som läst boken/ska läsa boken/har fått veta att jag skrivit boken ställer denna fråga.

Jag är inte same och vad jag vet har jag inget samiskt påbrå. Jag har valt att skriva om samisk kultur och mytologi lite av en slump. För precis som min huvudkaraktär Áili visste jag nästan ingenting om samer när jag började göra research. Jag hade planerat att skriva en roman med en liten samisk bihistoria, insåg att jag behövde läsa på och när jag väl gjorde det blev jag fast.

Det samiska kulturen/historien/mytologin rymmer så ofantligt mycket. Det finns en kulturell stolthet som jag tycker att den svenska kulturen saknar men det finns också en kulturell osäkerhet orsakad av den rasism och det långvariga hat som samer utsatts för. Historiskt har den samiska kulturen påverkats av många stora händelser, bland annat den kristna missionen på 1600-talet och de rasbiologiska undersökningarna på 20/30-talet. Mytologin är otroligt spännande och har precis lika många fantastiska element som den nordiska. Allt som allt finns det oändliga källor till inspiration, dessutom är det material som syns allt för sällan i den svenska litteraturen.

När jag började skriva Middagsmörker trodde jag aldrig att det skulle kunna bli en grej att jag valt att skriva om en annan kultur. Jag tänkte att det är vad författare gör, de försöker sätta sig in i andra människors liv, förstå hur och varför de lever som de gör och känna empati för dem. Att det skulle vara någon skillnad på att jag valde att skriva om en samisk person än om jag valde att skriva om en kille eller om någon med annan sexuell läggning än jag själv trodde jag faktiskt inte.

De flesta jag stött på tycker att det är roligt att jag valt att skriva om samer. De samiska ungdomar jag har i min lilla referensgrupp tycker att det är toppen med mer böcker om samer och de som inte är samer blir intresserade och letar själva reda på ännu mer information när de slutat läsa. Vissa anser dock att jag inte får skriva om samer eftersom jag inte är same själv, att jag på så sätt utnyttjar en kultur som jag inte är en del av. Jag håller såklart inte med men eftersom det är en så stor och komplex fråga behöver jag nog ett separat inlägg för att utveckla mina tankar om det. Så håll utkik framöver så kommer en längre utläggning!

Den fråga jag önskar att folk ställde är:

Varför hatar Áili snö?

Áili hatar snö för att jag hatar snö, svårare än så är det inte. Eftersom hon är skåning precis som jag har jag låtit henne låna några drag av mig själv och snöhatet är just en sådan sak. I Skåne suger det nämligen när det snöar. Snön kommer horisontellt, lägger sig i stora vallar över vägarna, töar och fryser om vartannat vilket gör det omöjligt att cykla. Dessutom saknar alla respektabla skåningar (okej, jag kanske drar alla lite över en och samma kam nu! :P) ordentliga vinterkläder vilket gör att de korta köldknäpparna som ändå kommer mer eller mindre varje år blir totalt olidliga.

Sen har faktiskt snön och kylan ännu ett syfte, den visar på Áilis personliga utveckling genom boken. I början hatar hon snön och kylan och vill inget hellre än att resa tillbaka till Skåne men i slutet har hon nästan vant sig vid det och börjar se samebyn som sitt hem.

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Charlotte Cederlund, Debut, Idijärvi-trilogin, Middagsmörker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

