Anti-guide till Bokmässan

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_n

Det är den där tiden på året. Den tid då ens flöde i sociala medier plötsligt exploderar i en kavalkad av tågresor, resväskor och räkmackor. Det är då du vet att den börjar närma sig.

Bokmässan.

Jag har alltid älskat Bokmässan och gått dit i många år. Men på senare tid har jag insett att jag älskar idén om den mer än själva mässan. Idén om fyra hela dagar tillägnade skrivandet och läsandet. Men det blir ju inte alltid de sakerna som står i fokus. Istället tar annat över. Trängseln, stressen, känslan av att du aldrig hittar.
Det är lite som med smågodis. Ibland kan jag tänka att det vore så gott med en påse eller två. Jag kan riktigt föreställa mig smakerna av sött och surt. Av konstgjord jordgubb och frätande citron. Men sen när jag väl sitter där med påsen så brukar det inte smaka lika gott som jag föreställt mig. Kanske har jag byggt för stora förväntningar, kanske är det omvärlden som bygger förväntningarna åt mig. Tänk bara ett flöde där folk hela tiden upprepar hur gott det är med godis. Förr eller senare börjar vi tro på det, eller hur? Lite så kan jag känna med Bokmässan.

Trots det ska det i år bli roligt med mässan. På riktigt. Det är ju gången jag kliver innanför dörrarna och vet att min alldeles egna bok finns där någonstans. Bland alla andra tusentals böcker. Det känns speciellt.

Bokmässan kan trots allt ha sina fantastiska stunder, om du vet hur du ska undvika fallgroparna. Och jag skulle nog vilja påstå att jag lärt mig ett par saker vid det här laget. Tips och tricks, sådär. För att överleva. Så jag tänkte dela med mig av mina dem. ”Jaha?” kanske du tänker nu. ”ÄNNU en lista med tips inför Bokmässan om att hänga på Park och att ha bekväma skor?”

Nja.

Har du läst någon guidebok från Lonely planet? Då vet du att de ibland har inriktningen ”off the beaten track”, och det tänkte jag ge er också. Det finns ju guider i överflöd om hur du överlever de fyra dagarna, de bästa tipsen för att undvika skavsår, den ultimata väskan för att få plats med så många böcker det bara går osv. men jag tänkte inte göra det. Det här är en mer okonventionell lista med tips. En anti-lista if you will.

Så nu kör vi. Anti-guide till Bokmässan 2016!

  • Undvik lördagen. Seriöst. Gå inte dit. Det är alldeles för mycket folk. Du kommer att svettas och förbanna den flod av människor som låååångsamt rör sig mellan montrarna. Och tro mig. Det är folk ÖVERALLT. Vill du bara strosa runt och titta på böcker är lördagen en mardröm.
    Däremot kanske du har några intressanta seminarier eller föreläsningar just den här dagen. Planera då noga för att kunna röra dig i ultrarapid bakom 100 000 andra svettiga, stressade mässbesökare som absolut inte ska i samma riktning som du.
  • Strunta i bekväma skor. Ta dina snygga skor. För vad är egentligen roligast?
  • Skippa den där enormt överhaussade räkmackan och köp på dig ett par extra böcker istället. Jo, ett par. Jag skojar inte. Vet du vad den mackan kostar?
  • Det sägs att alla hänger på Park. Varför då, kan jag undra. Alla göteborgare vet ju att de bästa ställena finns runt Järntorget!
  • Akta dig för Jan Guillou. Under två olika mässor har jag varit ytterst nära att bli prejad av en viss herr Guillou som armbågat sig fram genom massan av människor. Vilket osökt leder oss till nästa punkt:
  • Ha gott om tid mellan dina programpunkter! För att just slippa det där panikslagna armbågandet. Det tar betydligt längre tid att ta sig från punkt a till b än vad det kan tyckas på kartan.
    Betydligt längre tid.
  • Om du hittar en rolig monter, stanna kvar och titta ordentligt! Tänk inte att du ska komma tillbaka lite senare, för på något sätt tror jag att Bokmässan funkar på samma sätt som strumpor i en tvättmaskin. Saker försvinner. Jag har hittat så fantastiskt roliga montrar som jag sedan aldrig hittat tillbaka till. Nästan så att jag trott att jag inbillat mig. I värmen och syrebristen vore det inte helt otroligt, trots allt.
  • Ha med dig en karta. I telefonen, i fysisk form. Bara du har ett sätt att kunna ta dig UT utan att känna som att du försöker fly från Alcatraz. Och misslyckas.
  • Ha tid att bara strosa runt, upptäckt de mindre förlagen. Missa framför allt inte Fantastikgränd, en nyhet för i år där förlagen som ger ut fantastik finns samlade. Jag tror att det kommer att vara lite extra trevligt här. Och magiskt. Det kan ju bli så att en drake dyker upp. Jag säger inte att den kommer att göra det. Men den kan ju. Skulle en drake plötsligt dyka upp så skulle den definitivt göra det här.
    Det
    kanske skulle få folk att flytta på sig?

 

Ps. Om du vill införskaffa dig en egen signerad rymdpirat så kommer jag att stå i Whips monter och signera på fredagen klockan 14-15 och söndag klockan 13-14.
B07:29 är det som gäller. Fråga mig bara inte hur man hittar dit! Ds.

 

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i barnböcker, Bokmässan, Camilla Linde, Debut, signering. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Anti-guide till Bokmässan

  1. Ping: Läser Jan Guillou Debutantbloggen? | Debutantbloggen

  2. Marina skriver:

    Tack för ett härligt inlägg.

    Det här med att skippa lördagen blir svårt gör mig. Jag SKA dit på lördagen men tack vare din lista är jag bättre förberedd.

    Ska tänka på det där med skorna. Funderar helt klart på både snygga och sköna skor 😆

    • Camilla Linde skriver:

      Tack Marina!
      Och ibland är det ju svårt att skippa lördagen – framför allt om man jobbar och/eller reser en bit. Men jag tror att det blir lättare om man är mentalt förberedd på att det kommer att vara mycket folk och att allting kommer att ta längre tid. Då kan man lägga in det i sin planering och slippa bli irriterad och stressad. Eller, i alla fall slippa bli VÄLDIGT irriterad och stressad 🙂
      Snygga och sköna skor låter annars som den bästa kombon!

  3. Camilla Jönsson skriver:

    Så klockrent! Jag håller med om i princip allt utom skorna. För ett par år sen trampade jag runt i två dagar i ett par visserligen läckra, men totalt opraktiska skapelser med hög klack och platå. Det misstaget gör jag aldrig om. Å andra sidan hävdar jag att svarta kängor är både snyggt och bekvämt. Stålhättan skyddar även när Jan Guillou kommer farande.

  4. annisvensson skriver:

    Du skriver så himla bra och roligt. Tack för ett underhållande och skarpsynt inlägg. Jag skulle också varit på bokmässan och kikat på den allra första boken jag medverkat i med tre noveller. Men ett ryggskott satte stopp för den sedan länge efterlängtade resan. Hoppas allt går bra och att du får signera massor 😀

    • Camilla Linde skriver:

      Tack så mycket Anni! Och riktigt jäkla trist att höra om ryggen – framför allt nu när du har en bok på mässan och allt. Men det är klokt att inte bråka med kroppen alltför mycket. Det kommer fler mässor, och fler böcker. Det är jag säker på!

  5. Åsa Öhnell skriver:

    Haha, mitt i prick! Varje år planerar jag vilka författarkolleger jag ska träffa, vilka event jag ska medverka i och vilka mingel jag ska hinna med. Planerna går i princip alltid i stöpet. I år blir det inga planer (utom egen signering förstås). Snygga skorna åker kanske på första dagen, därefter blir det snygga sneakers (fredag), fula joggingskor (lördag) respektive foppatofflor (söndag). Typ. Ha en fin bokmässa. Kanske stöter vi på varandra i folkvimlet.

    • Camilla Linde skriver:

      Det där lät som en riktigt smart ”skostege” faktiskt! Och en rätt fin liknelse över hur ens allmäntillstånd förändras under helgens gång!
      Det låter i alla fall klokt att ha så få planer som möjligt, och ta det som det kommer. Stressen minskar nog betydligt då 🙂
      Jag brukar lätt drabbas av ”mässblindhet”, dvs att jag bara ser ungefär en halvmeter framför mig och ingenting annat, så hojta gärna om du ser mig. Vore kul att säga hej!

      • Åsa Öhnell skriver:

        Tyvärr lider jag av samma mässblindhet, men så klart hälsar jag om jag ser dig. Annars finns jag i monter A01:02 (idus) torsdag 9-12 och lördag 9-11. Titta gärna förbi! 😊

        • Camilla Linde skriver:

          Det är så jäkla underligt det där! Ju mer människor desto mer tunnelseende! Eller så är det kanske bara ren självbevarelsedrift 🙂
          Hade en grymt hektisk förmiddag med seminarier, men jag kikade förbi idus monter efter lunchen. Såg dig tyvärr inte då 😦

  6. Anna skriver:

    Är det lika galet med folk på fredagen? Ska nämligen dit då för första gången 🙂

    • Efter lunch fylls det på med folk, men inte riktigt som på lördagen. Ska dit på torsdag, fredag, söndag 😀
      Tack för en ärlig bokmässpepp! Park är verkligen enormt överskattat.

      • Camilla Linde skriver:

        Håller helt med i det du skriver. Torsdagen är min absoluta favoritdag, men delar av fredagen kan vara riktigt trevliga också!
        Och glad att höra att jag inte är ensam om att inte förstå grejen med Park 🙂
        Ha en riktigt fin mässa!

    • Camilla Linde skriver:

      Som Ann-Charlotte säger så är det lugnare på fredagen än lördagen! Om du har möjlighet så kom gärna direkt på morgonen, så att du kan känna in mässan lite innan allt drar igång. Första gången blir det lätt ganska överväldigande annars 🙂

      • Anna skriver:

        Tack för svaret! Jo, jag tänkte vara där redan när de öppnar och eventuellt sticka när de öppnar för allmänheten. Stora folksamlingar är inte min starka sida 🙂

        • Camilla Linde skriver:

          Jag förstår precis hur du menar 🙂 Men då kommer du förhoppningsvis att få en fin mässupplevelse ändå! Det ÄR ju ett rätt mysigt ställe trots allt, i lagom doser. Ha en riktigt grym dag!

  7. TACK Camilla, för den i särklass bästa guiden till bokmässan! Jag kan inte åka dit i år, jag får inte ihop det med jobbet (och som du säger, lördagen är ju ingen idé), men ditt inlägg är faktiskt det första inlägg som gjort mig riktigt sugen. Floden av de andra inläggen lämnar mer efter sig en söt, nästan lite löddrig smak, som efter en alldeles för stor påse lösgodis, för att fortsätta på den analogin.

    Och alltså. Om någon tycker att det verkar överdrivet att aka sig för Jan Guillou så kan jag berätta att min fru vid tre tillfällen på två olika mässor faktiskt krockat med honom. (Varav en gång på ett sånt där huvudet-i-magen-sätt som inte är trovärdigt ens på film, ännu mindre i verkligheten. En matta och en svängdörr var involverade, ni får tänka er resten.)

    Hoppas du (och alla som åker) får det fantastiskt, och hittar många undangömda montrar, överraskande böcker och ja, kanske en drake!

    /Liv

    • Camilla Linde skriver:

      Åh, tack så mycket! 🙂 Jag brukar också bli mer opepp och anti när jag ser alla poster om Bokmässan, så det känns verkligen fint att ge dig lite feeling för det i alla fall!
      Och visst ÄR det så himla underligt med Guillou? När jag berättar det här brukar folk skratta och tro att jag överdriver, men det gör jag liksom inte! Skulle dock gärna höra din frus historia också. Det låter som en Bokmässe-anekdot av rang! Bara de ingredienserna liksom 🙂

      Och OM jag skulle hitta en drake, så lovar jag att rapportera om det 🙂

Kommentera

