Som en isbjörn i öknen

IMG_8645Jadå, jag ska också skriva om bokmässan, men mitt perspektiv är ett annat. Jag är nämligen bokmässa-oskuld. För att ge er lite bakgrund kan jag berätta att jag är en hängiven lantis vars vardagsoutfit är träskor och trasiga långkalsonger. Jag tycker att ett besök till småstaden två mil bort är ett stadsäventyr och när grannen får gäster skakar jag på huvudet och säger ”Åh hia mig, så mycke fölk!”

Jag har inte vuxit upp under en sten, jag har befunnit mig i mer civiliserade sammanhang både en och två gånger, men jag är ingen city-brud som springer på mässor som andra springer på dass. Därför kan man ju undra hur det ska gå för mig i helgen.

Jag har förstått att det kommer vara mycket folk, och framför allt på lördagen när jag absolut måste vara där eftersom jag ska signera. Jag är inte helt bekväm med detta, men förlitar mig helt och hållet på alla endorfiner som kommer spruta ut genom öronen av den simpla anledning att min bok kommer vara där. Min bok. Min. Livs levande, eller i alla fall helt och hållet verklig, tryckt och bläddringsbar. Den finns där i detta nu, men jag kommer inte få lägga mina ivriga händer på den förrän imorgon.

Jag har packat och förberett hela gårdagen, och idag ska jag packa lite mer och eventuellt packa upp och packa om allting igen. Allting är planerat. Jag har tagit fram ett antal outfits som inte består av långkalsonger, bestämt mig efter visst övervägande för att primärt ha snygga skor men packat ner bekväma skor för säkerhets skull, färgat håret, köpt nytt läppstift och värmt upp signeringshanden. Ikväll åker vi!

Jag vet dock inte riktigt vad jag ska förbereda mig på. Det kommer bli intensivt, spännande, roligt och säkert alldeles underbart, men jag känner liksom redan hur otroligt trött jag kommer vara på söndag när vi åker hem igen. Jag har i alla fall mycket tid över. Jag ska försöka att bara ta in allting. Strosa runt och kika i montrar, leta efter folk jag känner eller vill hälsa på, gå omkring och mysa över att jag faktiskt också har skrivit en bok minsann. På sätt och vis är det ju just denna helg som mitt författarliv startar på allvar, och det startar med en skräll kan man säga. Men varför börja försiktigt? Det har ändå aldrig varit min grej. Det är bara att ta ett djupt andetag och dyka!

Och som tur är så följer min fästman med som groupie och allmänt stöd. Han är dock också den introverta lantis-typen så vi får se hur det går. Men vi är snälla, glada, pratsamma och förmodligen ganska rejält vilsna, så om ni ser en rödskäggig man och en mörkhårig kvinna med väldigt snygga högklackade kängor, som ser ut att ha kommit fel och avger en subtil gödsellukt så är det kanske vi och då får ni gärna hälsa.

Om ni vill ha garanterad hälsningsmöjlighet så får ni gärna titta förbi R3 på fredag klockan 13:00 för då är det ju läsarträff med alla oss på debutantbloggen.

lördag signerar jag i monter A03:52 (Fantastikgränd) klockan 15:00 och då kan det även hända att ett par karaktärer från boken dyker upp!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Som en isbjörn i öknen

  1. annisvensson skriver:

    Fint skrivet och känner igen mig till viss del, som halvlantis i alla fall🙂 Missar tyvärr min första bokmässa på grund av ett elakt ryggskott. Varmt lycka till!

  2. icafischerstrom skriver:

    Du kommer trivas som fisken i vattnet🙂

  3. Hannibal skriver:

    Du kommer att bli frälst, sälja stövlarna och flytta in till stan.

Kommentera

