Redigeringstaktik

Charlotte CederlundNär ni läser detta är Bokmässan i full gång. Jag springer med största sannolikhet som en yr höna mellan montrar och seminarier och njuter av bok-Sveriges största fest samtidigt som jag saknar min lilla son något fruktansvärt.

Men bara för att det är Bokmässa betyder ju inte det att skrivandet står still. Jag har fått tillbaka manuset från förlag och testläsare och ska nu redigera fram till den 31:e oktober då nästa deadline är. Just nu sitter jag och planerar själva redigeringen och tänkte därför dela med mig lite av hur jag går tillväga!

När alla kommentarer trillade in gick jag allra först igenom dem. Det var hur mycket briljanta idéer och lösningar som helst och jag försökte bringa ordning i mängden genom att fundera på vilka som passade ihop och såklart också funkade med min berättelse. Sedan pratade jag i telefon. En timme med förlaget, två timmar med en testläsare och en timme med en annan. Att få prata med de som läst din text är guld värt, det går så mycket lättare att bolla tankar och idéer fram och tillbaka än om man gör det mail-ledes. Efter telefonsamtalen hade jag fått en känsla för hur jag ville förändra och förbättra mitt manus.

När jag kommit så långt åkte jag på en lämplig solsemester till Spanien. Så under barnfria kindlebildstunder passade jag på att läsa, först Middagsmörker för att fräscha upp minnet och sedan manuset för Gryningsstjärna. Jag valde medvetet att inte läsa på papper trots att det egentligen är det jag gillar mest, risken att jag fastnar och börjar rätta stavfel är nämligen för stor och i den fasen är stavfel helt ointressanta – det är storyn jag vill åt. Istället läste jag på min Kindle och hade ett anteckningsblock vid sidan om där jag efter varje kapitel antecknade tankar och känslor. Typ: Infodump! För lite känslor! Denna scen borde ligga i förra kapitlet!

Efter genomläsningen växte den där manus-känslan sig ännu starkare. Jag kände att jag börjat få koll på hur jag vill att mina karaktärer ska utvecklas och hur jag ska få manuset mer spännande. Men det är mycket tankar som snurrar i huvudet, tankar som lätt försvinner om de inte fångas upp ordentligt. Därför har jag börjat strukturera upp min omskrivning. Jag har skapat ett redigeringsdokument där varje kapitel fått en egen sida. Under kapitlet skriver jag en mycket kort beskrivning av kapitlet och sedan listar jag ALLT som ska ändras, allt från stora saker som scener som ska ändras helt till små minneskommentarer om känslor som måste fördjupas något. Det är ett tidskrävande arbete men jag vet hur mycket det kommer underlätta själva redigeringen. Då behöver jag bara beta av ett kapitel åt gången och följa mitt förutbestämda recept – något som känns både tryggt och skönt när tiden (som vanligt när det gäller mig) är knapp!🙂

Hur gör du när du redigerar? Arbetar du strukturerat eller på känsla? Dela gärna med dig av tips och erfarenheter i kommentarsfältet!

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Redigeringstaktik

  1. Henrik Widell skriver:

    Spännande att läsa hur andra går till väga. Personligen sitter jag väl och ruvar och roddar med mitt manus i ensamhet innan jag skickar iväg det till förlag. De testläsare jag använt har inte funkat, främst för att de varit familj och vänner. Har man hittat en testläsare som verkligen säger vad de tycker, och kanske till och med kan leverera sina åsikter som konstruktiv kritik, så ska man hålla hårt i den. En sak jag undrar över, hur gör du för att läsa ditt ännu outgivna manus på en Kindle? Jag har både Kindle och ett manus i redigeringsfasen och det skulle vara betydligt trevligare (och smidigare) att läsa på läsplattan istället för på lap-toppen.

Kommentera

