Lördagsenkät: Använder du dig av testläsare, i så fall hur?

ProfilbildAnna: Mina skrivarkompisar Anna och Anna brukar läsa flera varv. I första varvet handlar det mest om stora saker som att få dramaturgin på plats. I senare varv är det mer förfining i form av genomgång av gestaltning, tempo och nedklippning av onödiga partier. Parallellt pratar vi mycket om historien och möjliga vägar att gå. Utöver dem har jag testläsare som läser och svarar på frågor runt hur de upplever läsningen, om de gillar karaktärerna, om något var svårt att förstå eller gick för fort, känslan i manuset och om tempot blev för långsamt någonstans.

gb_karl_modig_2Karl: Jag borde använda testläsare (och planerar att börja göra det) men just nu gör jag inte det. Det beror mestadels på att jag helt enkelt inte känt så många som skrivit men nu ska jag börja fråga alla nya skrivar-kompisar!

 

 

Charlotte CederlundCharlotte: Jag använder mig av testläsare! Nu, med Gryningsstjärna hade jag fyra stycken som läste nästan direkt efter att mitt första utkast var färdigt. Det var jätteläskigt att låta dem läsa så tidigt, manuset var ju så extremt ofärdigt och hade jag haft mer tid hade jag garanterat väntat ett par redigeringsrundor innan jag skickade det, men det var ack så nyttigt. Tack vare deras kommentarer har de hjälpt mig att styra manuset i rätt riktning och jag har inte slösat en massa tid på att finputsa text som sen ändå slängs. Så jag ska definitivt låta dem läsa tidigt när det blir dags för Midnattsljus också!

Mina testläsare skriver alla själva så de vet ju ungefär vad som förväntas av dem. Jag brukar skicka med lite frågor och fokusområden till dem för att underlätta för oss båda, som med Gryningsstjärna frågade jag tex. om de tyckte att plotten var för tunn eftersom det är något jag oroat mig för!

 

IMG_8645Ida: Jag har flera testläsare och de är alla bra på olika saker. Någon är vass på grammatik, någon har koll på dramaturgiska bågar, någon gräver ner sig i psykologiska analyser värdiga en doktorsavhandling. De har också olika skriv-vana. Flera av dem skriver själva, men ett par gör inte det, utan gillar bara att läsa. Jag tycker det är bra. Både att få skrivarens perspektiv, men också bokslukarens. Har hittat dem på lite olika ställen, såväl i min familj och vänskapskrets som via facebook. Nu är de ett trevligt gäng som hjälpt mig supermycket hittills!

 

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_nCamilla: Jag gör det inte alltid, men jag borde absolut göra det! De gånger jag använt mig av testläsare känner jag en mycket större trygghet och lugn i texten. Bara det att den passerat många ögon gör att det hela avdramatiseras. Litegrann i alla fall.

Det där talesättet att det krävs en by för att uppfostra ett barn stämmer verkligen på bokskapandet också.

Ska en använda sig av testläsare tror jag att det är viktigt att vara tydlig med vilka förväntningar du har. Både gällande saker som deadline och liknande, och vad du vill ha hjälp att titta på i texten. Att skicka med ett par frågor till testläsaren skadar absolut inte!

 

 

 

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

