Att vara på bokmässan som författare

anna-pa%cc%8a-bokma%cc%88ssan

Detta var min tredje bok- och biblioteksmässa. Första gången kom jag dit med författardrömmar, andra gången med ett nyss påskrivet bokkontrakt, och i år gled jag in med en sån där lila namnbricka som gör att en inte behöver visa biljett i kassan (och får gratis choklad i Speaker’s lounge).

Vi kan säga så här: Detta år var helt klart roligast. Och helt klart mest utmattande.

 

Jag har fått mycket internetkärlek för Du, bara, men att få träffa verkliga människor som vill prata om boken är speciellt. Ibland tror jag inte riktigt att jag fattat att det faktiskt är rätt många som har läst den nu. Jag blev stoppad i vimlet av ungdomar som halade upp min bok ur ryggsäcken och bad mig signera den, hur häftigt är inte det?

Det är något magiskt med att få träffa läsare. Under sommaren har jag fått många fina mail från personer som tillhör gruppen jag tänker på när jag skriver. De som boken landar helt rätt hos, oavsett vilka de är. De som gillar samma sak som jag gillar, och som boken fått vara riktigt fin för. Att få träffa några av dem, och att få ge dem långa kramar i verkligheten var verkligen magiskt för mig. Helt magiskt. En ung läsare hade till och med vikt en stor, vacker papperstrana och tagit med den till mig för att boken betytt mycket, och var nervös när jag skulle få den. Hur fint är inte det? Jag blev så rörd att jag började gråta där i montergången, och läsaren fick världens längsta kram.

seminarium

Foto: Anna Arvidsson

En höjdpunkt på mässan var att jag fick ha seminarium tillsammans med Per Nilsson om kärleksböcker för unga. Per har varit verksam författare i trettio år, och kom nu senast ut med Som hund som katt. För mig som älskar allt jag läst av honom var det otroligt kul att få diskutera våra böcker, och få höra vad han tänkte om Du, bara. Jag är också väldigt nöjd med att jag lyckades få honom att ställa upp på ett matcha-din-outfit-med-ditt-bokomslag-battle! (Det blev oavgjort)

 

 

montersamtal

Foto: Anna Arvidsson

 

Andra mässhöjdpunkter var montersamtal med min förläggare Alle, olika mingel (TACK ni som kom på Debutantbloggsminglet, så roligt att träffa er i verkligheten!), att träffa irl-, instagram- och internetbekanta, och att få vara med på förlagsmiddag och prata böcker och skrivande med författarkollegor.

 

 

 

 

ev

Något av det roligaste var att få träffa mina skrivar-Annor live flera dagar i sträck. Vi pratar dagligen, men eftersom vi bor i olika delar av landet har vi inte möjlighet att ses så ofta. Att få träffas mycket var underbart, och vi fick dessutom fira släppet av Anna Jakobsson Lunds sista bok i Systemet-triologin, Enda vägen. Att ha nära skrivarvänner och att få vara med i andras bokprocesser är lite som att få vara bokgudmor. Det var väldigt fint att äntligen få klämma på den här gröna knubbisen.

 

Nu är jag väldigt trött och så laddad med intryck att jag längtar efter uttryck. Och att skriva inkluderande, fina böcker som kan betyda något för någon. För något av det mest skrivpeppande jag vet är läsare som frågar när nästa bok kommer, för att de längtar. Du som ännu inte är publicerad: Fortsätt skriv. På nästa eller nästnästa mässa kanske det är din tur att snatta praliner från Speaker’s lounge ❤

 

trana

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Bokmässan, Debut, Du, bara, signering. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att vara på bokmässan som författare

  1. Anna skriver:

    Det var jättekul att få träffa dig! Kul att du gillade mitt visitkort också 😀

  2. annisvensson skriver:

    Härligt att få se bilder och läsa om ditt äventyr på bokmässan. Jag skulle varit där, men ryggskott satte stopp. Tack för ett fint och peppande inlägg och lycka till nu med ditt fortsatta skrivande!

  3. kuggekugge skriver:

    Det var så roligt att äntligen träffas! Och sista meningen här ger så mycket energi och kick! Tack Anna för att du inspirerar och hejar!

    • annaahlund skriver:

      Verkligen roligt att äntligen träffas i verkligheten! Tack, och vad KUL att den tanken ger energikick, det kan ju verkligen gå fort i den här världen. Heja heja! ❤

  4. Marina skriver:

    Otroligt peppande ord. Jag har precis skrivit klart min första roman och snart är det dags att pröva vingarna och skicka in den. Kanske kan jag få uppleva det du upplevt.

    Din text får mig att tro på det mer i alla fall.
    Synd att jag missade dig på mässan.

    • annaahlund skriver:

      Tack Marina! Hoppas att vi kan ses vid annat tillfälle. Stort lycka till med romanen, hejar på dig! ❤

Kommentera

